Een WK-selectie voor Brazilië levert een schat aan commerciële contracten op. Niet alleen Neymar, maar ook de modale Braziliaanse voetballer wordt beter van dit WK.

Als u denkt dat u qua duivelsgekte alles hebt gezien, vergeet het! Ooit in één reclameblok tijdens de rust commercials zien passeren met Pelé (Carrefour), Diego Maradona (Bom Negócio, een soort tweedehands.be), Neymar (Claro), Lionel Messi, Dani Alves en Marcelo (Adidas) of David Luiz (Gilette)? Wij wel. Tijdens de rust, voor of na ongeveer elke match. Om Jan Mulder te parafraseren: voetballers zijn niet alleen de nieuwe rocksterren van vandaag, ze zijn ook zeer gegeerd in reclamespots.

Uiteraard is Neymar, de vedette van de Seleção, ook de ster in de reclamewereld. Cristiano Ronaldo houdt het behoorlijk exclusief. De Portugees heeft vijf spotjes lopen: Banco Espírito Santo, Unilever, Nike, Audi en Armani. Lionel Messi tekende bij Adidas, Turkish Airlines, Pepsi, Herbalife, Dolce&Gabbana, Air Europa en Chery.

Neymar duikt overal op. De Folha de São Paulo telde bij het begin van het WK twaalf publicitaire campagnes met hem, andere bronnen komen aan dertien (Lance) of zestien (Estadão, de krant in Minas Gerais) patrocinadores. Firma’s als Nike en Claro (de Proximus van Zuid-Amerika), maar ook AmBev, Volkswagen, Panasonic, Guaraná (frisdrank), Santander (bank), GSK, Red Bull, Unilever, Lupo, Heliar (batterijen), Guy Laroche (parfum), enzovoort. Twee jaar geleden werd zijn commerciële inkomen al op 10,61 miljoen euro per jaar geschat, vorig jaar kwam Forbes aan 15 miljoen euro. In volle WK-gekte zal dat cijfer nog stijgen.

Ideale schoonzoon

Verrassend is dat ook David Luiz sterk scoort op commercieel vlak. De verdediger die straks Chelsea ruilt voor PSG, tekende negen sponsorovereenkomsten, terwijl hij tot vier jaar geleden voor het grote Braziliaanse publiek nagenoeg onbekend was (Luiz trok op zijn twintigste al naar Benfica). In zijn portefeuille zitten Nike, Gatorade, Itaú (een Braziliaanse bank), Pepsi, Vivo (het Base van Brazilië) en Tam (luchtvaartmaatschappij). Allemaal contracten van om en bij het miljoen euro per stuk. Sinds hij een bal op de lijn redde in de Confederations Cup, omarmt de natie de ideale schoonzoon die mooi praat en vriendelijk is.

Ziet u Marc Wilmots al reclame maken? Felipe Scolari doet het voor zes bedrijven. Ook zijn technische staf pikt een graantje van de publiciteitsgolf mee.

Thiago Silva en Paulinho hebben vier commerciële contracten, Oscar drie, Júlio César, Dani Alves, Hulk en Bernard twee. Fred, Jefferson, Victor en Marcelo hebben elk slechts één contract. De grote verliezer van het voorbije jaar was Kaká die naast de selectie viel en zijn contract met Gillette niet verlengd zag.

Het voordeel van de huidige Braziliaanse selectie is dat het allemaal brave jongens zijn. Weg zijn de bad boys à la Adriano, met foute vrienden, of de playboys à la Romario, die 1000 goals maakte, maar ook (naar eigen zeggen) met 1000 vrouwen sliep.

Na een wedstrijd loopt geen enkele speler een journalist voorbij, ook niet een nobele onbekende uit België. Iedereen krijgt een vriendelijk antwoord.

Het merk Neymar

Om die contacten tussen spelers en bedrijven in goeie banen te leiden, werden de voorbije jaren bedrijven opgericht. Ronaldo creeerde 9ine Sports and Entertainment, en werd daarin gesteund door WPP, dat zichzelf omschrijft als world leader in advertising and marketing. Onder zijn klanten: Neymar. Een andere grote speler is XYZ Sports, dat de zaken behartigt van Oscar, Ramires en David Luiz. Een derde grote is IMG, hier actief via IMX. Een van zijn klanten? Neymar.

Het nummer tien van de nationale ploeg lijkt met iedereen een deal te hebben. Doyen Sports, de mannen die RadamelFalcao in Monaco stalden, verkoopt de rechten van Neymar in Azië en een deel van Europa. MBA Sports, afdeling van MediaCom heeft als klant: Neymar. Die zit ook nog bij Loducca, als publiciteitsbureau verantwoordelijk voor de creatie van het merk NJr en bedenker van de campagne somostodosmacacos (we zijn allen apen).

Of dacht u dat de foto van Neymar met een banaan spontaan was? Ter opfrissing van uw geheugen: tijdens Villarreal-Barcelona wilde Dani Alves een hoekschop nemen, toen hij een banaan naar zijn hoofd geworpen kreeg. Alves pelde ze en at ze op. Nu zijn Alves en Neymar boezemvrienden. Wie hier de trainingen van Brazilië in Granja Comary bijwoont, kan er niet naast kijken: nooit van elkaar weg te slaan. Dus postte Neymar na het incident een foto van zichzelf. Mét banaan.

Koning Pelé

Neymar is een merk geworden. Zelfs bij de Braziliaanse voetbalbond hebben ze hun ster al aangemaand om het wat minder te doen. Niet dat die er zich iets van aan trekt. De craque heeft een eigen onlinewinkel (loja.neymaroficial.com). Maar de grootste graaier onder de (ex-)voetballers blijft nog steeds Pelé. Een voorbeeld van hoe voetballers ook na hun carrière geld kunnen blijven verdienen met hun naam. Dat doet ook Cafú. Op dit moment zelfs meer, gaf hij onlangs aan, dan toen hij nog voetbalde.

Pelé is in zijn leven al een paar keer failliet gegaan, maar zijn zakencijfers zijn nog steeds uitstekend. De maatschappij Sport 10, die hij in 2012 oprichtte, berekende dat Pelé (73) in 2014 zo’n 20 miljoen euro aan reclamecontracten binnenhaalde. Tegen de OS 2016, die in Rio doorgaan, kan dat bedrag verviervoudigen.

Neymar mag dan wel o novo rei zijn, de echte koning is toch nog steeds Pelé.

DOOR PETER T’KINT IN FORTALEZA

Neymar is goed voor minstens 15 miljoen euro aan reclame-inkomsten per jaar.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content