Onitsuka Tiger zag iets meer dan vijftig jaar geleden het levenslicht, terwijl Asics in de jaren zeventig werd opgericht. Lifestyle en sportieve prestaties komen samen in 2013.

Kihachiro Onitsuka stichtte Onitsuka Shoes in 1949 in het land van de rijzende zon. De schoenmaker richtte zich meteen op het creëren van schoenen voor de plaatselijke sporthelden van het basketbalteam in Kobe. Zijn favoriete oneliner was: ‘Al wat je moet doen als je valt, is gewoon weer opstaan.’

Al snel zal blijken dat de atleten die de Onitsuka’s aan hun voeten hebben tot veel meer dan ‘gewoon weer opstaan’ in staat zijn. Het eerste grote succes kwam er tijdens de marathon van Boston in 1951. Tijdens de Olympische Spelen van 1964 in Tokyo haalden de Japanse volleydames de gouden medaille binnen… en dat met Onitsuka’s aan hun voeten. In datzelfde jaar won Abebe Bikila – de Ethiopische langeafstandsloper die meestal blootsvoets liep – zijn tweede olympische titel, ditmaal mét schoenen (Onitsuka’s) aan zijn voeten. Niet veel later stort het Japanse schoenenmerk zich op de Noord-Amerikaanse markt. De sportshoes krijgen daarvoor wel een opvallende esthetische make-over en een naamsverandering: Onitsuka wordt Onitsuka Tiger.

Clayton en Viren

De atletische huzarenstukjes met Onitsuka Tigers volgen mekaar in ijltempo op: de Australiër Derek Clayton verbreekt het record op de marathon in 1967 en Lasse Viren kroont zich tot olympisch kampioen op zowel de 5000 als de 10.000 meter tijdens de Spelen van 1972 in München.

In 1977 zag ook de Asics Corporation het levenslicht, terwijl Onitsuka samenging met GTO Sports Nets & Sportswear in een poging om het beste van twee werelden te bekomen door kennis, troeven en logistiek van beide bedrijven te combineren. Asics (wat staat voor anima sana in corpore sano) neemt op dat moment de fakkel over en focust zich voornamelijk op de sportieve vrouwen. Het Japanse merk creëert speciaal voor de sportiefste vrouwen sportschoenen en werpt zich als een van de eerste merken op research & development met als bedoeling hun producten nog beter te maken dan ze al waren.

In 1985 krijgt dat project nog wat meer vorm dankzij de oprichting van een heus research & development center. De resultaten van dat R&D center lieten dan ook niet lang op zich wachten. De Asics Gel-technologie – technologie die staat voor de perfecte absorptie en schokdemping – was het eerste opgemerkte resultaat. Eind jaren negentig waren de innovaties van het Japanse merk al niet meer op een hand te tellen: de DuoSole, AHAR Heel Plug, Tusstic System, Wet Grip Rubber, RhynoSkin, and DuoMax en Gel- Kayano zijn slechts enkele van de innoverende technologieën die Asics op de wereld losliet.

Kihachiro Onitsuka stierf in 2007, maar zijn medewerkers volgen zijn richtlijnen ook na zijn overlijden nauwkeurig op. Ze blijven schoenen creëren die voldoen aan de verwachtingen van sportliefhebbers en ze blijven zoeken naar de best mogelijk schoen zowel qua comfort als qua blessurepreventie.

Modebewust

Toch zijn het al lang niet alleen meer de handballers, hockeyers of loopliefhebbers die zich met een paar Asics aan hun voeten wagen. Ook nerds en andere informaticafreaks zijn helemaal weg van het Japanse schoenenmerk. Erg smaakvol en modebewust ziet het er wel niet uit: te fel aangesnoerde sportschoenen in combinatie met een te korte broek en een T-shirt dat in de broek gepropt zit. In combinatie met een strakke jeans, een gecentreerd hemd en een sportieve jas kun je dan weer wel op je Asics naar de afterworkparty.

Er bestaan tegenwoordig twee lifestylecollecties: eentje die de naam Asics draagt en een andere die Onitsuka genoemd wordt. De eerste telt iets minder modellen dan de tweede, maar de Asics Tokuten (een lage sportschoen in leder en wit daim met zwarte lijnen en een zool waarmee je zo de sportzaal in mag, kostprijs 64,95 euro) gooit wel hoge ogen. Onitsuka heeft een collectie met meer verschillende materialen: stof, leder of nylon in combinatie met zowat het volledige kleurenpalet. Ben je dringend toe aan een nieuw paar? Dan vind je het vast wel interessant om te weten dat GQ magazine het Mexico 66-model in de lijst van de 25 must have sneakers plaatste.

Lifestyle meets performance

De opvolgers van mister Onitsuka hebben besloten om het volgend jaar over een andere boeg te gooien. In 2013 brengen Asics en Onitsuka voor het eerst een unieke lifestylecollectie, genaamd Onitsuka, op de markt. Asics dekt dan weer de volledige sportieve lading, van sportschoenen over joggings tot sportbroeken.

DOOR DANI MORENO

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content