Communicatie is anno 2012 zodanig in ons alledaagse leven geslopen dat we inmiddels de homo sapiens mogen omdopen tot homo communicanis. Het gamma aan multimediatoepassingen groeit elke dag en horlogemerken springen steeds vaker mee op de kar.

De meeste horlogeliefhebbers hebben al wel gehoord van TheWatch Avenue, (www.thewatch avenue.com) je vindt er met Omega, Longines, Tissot, VacheronConstantin, Piaget, Chanel, TagHeuer, Hublot, RaymondWeil en Carum zowat alle grote merken terug. Je kruipt er in de huid van een avatar en stapt zo de winkels een voor een binnen om je te laten onderdompelen in het universum dat elk merk tracht te creëren. Vaak gebeurt dat aan de hand van filmpjes, foto’s en e-books, maar er is ook een bioscoopcomplex en een onlinebibliotheek terug te vinden. De merken trachten er een zo ludiek en toch ook leerrijk mogelijke omgeving van te maken, maar de meeste hadden net dat tikkeltje extra mogen brengen. Wat dat betreft doen de websites van de echt grote merken het opvallend beter. De beste sites doen een beroep op RSS-feeds, blogs, podcasts, Facebookpagina’s, Twitteraccounts en ga zo maar door. Wat veelzijdigheid betreft, is het de website van Hublot (www.hublot.com) die erboven uitsteekt. Het gaat er om dat je als merk iets bent of aanbiedt dat anderen niet hebben. De mogelijkheid om je polshorloge te personaliseren is een van die toffe tools om klanten te lokken of tevreden te houden.

Vacheron Constantin (www.vacheron-constantin.com) gaat erg ver in dat customizen en daar kun je dan ook echt alles zelf selecteren, tot het haakje van het slot van je polsbandje toe. Frederique Constant speelt in een heel andere prijsklasse, maar biedt toch ook een miniwebsite (www.junior.frederique-constant.com) aan voor diegenen die zich hun polshorloge helemaal eigen willen maken. Dat het helemaal ‘in’ is om je droomhorloge te ontwerpen blijkt uit het feit dat zowat elke goede horlogewebsite mee op de kar springt, zo ook Jaeger-LeCoultre (www.jaeger-lecoultre.com). Jaeger-LeCoultre heeft daarnaast ook een virtueel museum in de aanbieding waar elke eigenaar van een Reverso-horloge zijn pronkstuk kan tonen – en doorlinken naar Facebook, Twitter, Youtube en andere apps .

Dat ze hun pijlen moeten richten op de sociale media hebben de meeste horlogefabrikanten inmiddels wel begrepen. Toch is het wederom Jaeger-LeCoultre dat zich het creatiefst toont in een poging om zijn fans aan zich te binden. Ze hebben daar immers het geniale idee opgevat om een wedstrijd uit te schrijven waarbij de fans in de huid van Mad Menfiguur DonDraper moeten kruipen om zo de reclamecampagne te bedenken die Draper voor de Reverso zou creëren. Wat de onlineverkoop betreft, daar zijn de meeste grote merken blijkbaar nog niet aan toe. Het was Bell&Ross dat in 2009 het taboe van de e-shop wist te doorbreken (www.bellross.com). Dit jaar probeert Raymond Weil (www.raymond-weil.com) hen evenwel de pas af te snijden, zij het dan enkel in Frankrijk. De nog steeds stijgende verkoop van smartphones en tablets verleidt de horlogemerken om ook daarop zo creatief mogelijk in te spelen. Zo worden multimediacapaciteiten en andere touchscreens aangewend om handige apps te benutten of om simpelweg een wauweffect te creëren. Kijk maar naar de foon-functie van de nieuwe iPhone-app van Franck Muller (www.franckmuller.com): wil je een nummer intoetsen dan kun je dat via de wijzerplaat van je horloge. Very fancy!

DOOR PATRICK DELAROCHE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content