De vorige Hyundai i30 was de eerste die in Europa werd geproduceerd. Het gaf Hyundai voet aan de grond op het Oude Continent. Zorgt de tweede generatie Hyundai i30 voor de definitieve doorbraak?
Met de vorige Hyundai i30 wist Hyundai zich een plaatsje op de Europese markt van de berlines te veroveren. In dat segment, waar nochtans zware concurrentie heerst met de grote kanonnen van VW Golf en de Renault Mégane, rukte het op naar de zesde plaats. Deze keer mikt de Koreaanse constructeur op een plaats bij de top vijf.
In navolging van zijn voorganger trekt ook de nieuwe Hyundai i30 de Europese kaart. Getekend en ontwikkeld in het Duitse Rüsselsheim, geproduceerd volgens Europese normen in een Tsjechische fabriek. De Koreaanse constructeur is zelfs zo zeker van zijn stuk dat hij maar liefst vijf jaar garantie aanbiedt … en die garantie staat dan nog volledig los van het aantal kilometers dat je er in die vijf jaar mee aflegt.
De nieuwe i30 is langer, lager en spoort breder dan zijn voorganger. Dat maakt hem meteen ook een stuk dynamischer dan de vorige i30. Dat belet de nieuwste Hyundaicreatie echter niet om ook erg praktisch en comfortabel uit de hoek te komen. Zijn wielbasis, die tot de langste binnen dat segment behoort, zorgt voor een ongekende ruimte voor de passagiers die op de achterbank belanden.
De meest in het oog springende troeven zijn de afwerking en de look van de nieuwe i30. De sprong voorwaarts die Hyundai op dat vlak gemaakt heeft, is werkelijk verbijsterend. Bye bye plastic dashboard met chaotische indeling en scheefhangend groen digitaal klokje, dat zo uit de jaren tachtig leek te zijn geplukt. De kwaliteitsvolle materialen en de onberispelijke afwerking maken dat deze Hyundai zonder problemen de concurrentie met eender welke berline kan aangaan.
Ook al is de technische basis nog steeds die van de Amerikaanse Hyundai, toch voel je – vooral aan het efficiëntere rijgedrag – dat de Koreaanse constructeur zijn nieuwe creatie in Duitsland liet herwerken. De ophanging is stevig, zonder te overdrijven, en zorgt voor aangenaam rijgedrag. Als bestuurder kan je ook telkens zelf kiezen of je voor de comfortmodus, sportmodus of normale modus gaat. Van alle mogelijke versies zou de 1.6 CRDi (met 110 pk en een CO2-uitstoot van 97g/km) door zijn discretie en aangename wegligging de meerderheid van de kopers moeten kunnen plezieren.
PLUSPUNTEN
ruimte en comfort voor passagiers
uitstekende afwerking
degelijke standaarduitrusting
aangename stuurinrichting
MINPUNTEN
starre houding wat het kiezen van (extra) opties betreft
ouderwetse automatische versnellingsbak
efficiënte doch weinig overtuigende mechanica
TECHNISCHE FICHE
Hyundai i30 1.6 CRDi 110
Cilinderinhoud: 1582 cc
Vermogen: 110 pk bij 4000 toeren per minuut
Koppel: 260 tussen 1900 en 2750 toeren per minuut
Verbruik: 3.7l/100km
CO2-uitstoot: 97g/km
Gewicht: 1310 kg
Kofferinhoud: 378l
Van 0 tot 100km/u in 12,3 seconden
Maximumsnelheid: 180 km/u
Prijs: 20.999 euro
ANDERE VERSIES ZIJN
1.4 CRDi 90 pk (18.499 euro)
1.4 100 pk (16.499 euro)
1.6 GDI 135 pk (23.499 euro)
DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier