Waarom Omega Pharma nog geen partner vond.

De Tour is halverwege en Philippe Gilbert zit mooi op koers voor de groene trui. Tot zijn dramatische val zondag stond ook Jurgen Van den Broeck er perfect voor. Toch moesten ze bij Omega Pharma – Lotto tijdens de eerste Tourweek merkwaardig veel uitleggen en uitpraten. Gilbert waagde het om achter de ontsnapte VdB aan te rijden en trok al eens een keer de sprint niet netjes aan voor André Greipel. ” This is not a team“, besloot die laatste moedeloos.

Tot het noodlot toesloeg, was Omega Pharma – Lotto het verhaal van te veel hanen op één erf. Maar ook dat van een groep die straks uiteenvalt. Achter de schermen bereiden de twee naamsponsors hun toekomst voor zonder elkaar. Van den Broeck koos kennelijk voor de Loterij. Voor het overige regeert de onduidelijkheid.

Wie doet het straks met wie? Lotto verzocht Belgacom om cosponsor te worden. Begin mei sloeg het directiecomité van het telecommunicatiebedrijf dit aanbod af. Desondanks blijft een aanstaande tandem Lotto-Belgacom hardnekkig overleven in het geruchtencircuit. Vraag is of een beursgenoteerd bedrijf als Belgacom een bocht wil maken van 180 graden en zo ernstig gezichtsverlies riskeren.

Bij Omega Pharma verloopt de paringsdans nog stugger. Het bedrijf van Marc Coucke is bestaande ProTeams aan het opvrijen voor een fusie. Financieel manager Geert Coeman trok naar de Tour om drie pistes te bewandelen: Quick-Step, Leopard en Vacansoleil. Dat hij – anders dan gepland – de naam van de bruid nog niet voor de Tourstart kon verkondigen, was echter een teken aan de wand.

Tegenover Quick-Step verkeerde Coeman op voorhand in een verloren onderhandelingspositie. Dankzij de kapitaalinjectie van zijn Tsjechische multimiljonair Zdenek Bakala heeft Patrick Lefevere de euro’s van Omega Pharma niet nodig. Bovendien zijn ze bij de vloerenproducent niet vergeten dat een eerdere vrijage met Davitamon (een merk van Omega Pharma) voor de rechtbank eindigde.

Leopard dan maar? De Luxemburgers zoeken nog een hoofdsponsor, maar maken nog liever publiciteit voor een roofdier dan een titelsponsor te aanvaarden onder de marktprijs. De Amerikaanse constructeur Trek moest bij Leopard als cosponsor (!) al drie miljoen euro neertellen, bovenop de levering van de fietsen. Begrijpelijk dat de Luxemburgers het hoofdsponsorschap niet voor ‘slechts’ vier miljoen aan Omega Pharma willen toekennen.

Het Nederlandse Vacansoleil van manager Daan Luijkx vindt Omega Pharma wél een aantrekkelijke partner. Het team staat laatste in de ploegenstand en vreest voor zijn WorldTourlicentie. Omega Pharma beschikt over centen (voor transfers) én zo’n licentie. Een scenario voorziet in een fusieploeg die in 2012/13 Vacansoleil – Omega Pharma zal heten en in 2014-2015 Omega Pharma – Vacansoleil. Maar het eisenpakket van Coucke is aanzienlijk en het koopmanstalent van Luijkx berucht. En wat moet er gebeuren met De Ceuster Meststoffen (DCM), het Kempense bedrijf dat contractueel tot eind 2013 cosponsor is van Vacansoleil? Klippen genoeg voor de boeg.

BENEDICT VANCLOOSTER

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content