Van veredeld trouwfeest tot haka.

In ijltempo volgden de voorbije weken de ploegvoorstellingen elkaar op. Almaar spectaculairder worden de shows, steeds langer de lijsten met genodigden en strakker de draaiboeken. Nog geen decennium geleden waagde een tweevoudige winnaar van de Ronde van Vlaanderen het om op de presentatie van zijn ploeg in het Casino Kursaal van Oostende stomdronken op het podium te verschijnen en presentator Michel Wuyts met beschamende antwoorden op te zadelen. Je kan het je nu niet meer voorstellen.

Een teamvoorstelling is daarvoor tot een te belangrijk pr-evenement uitgegroeid. “Het is het enige moment van het jaar waarop de volledige ploeg samen is”, zegt Marc Frederix, marketingdirecteur van de Nationale Loterij. “Tijdens het seizoen zitten alle renners en personeelsleden van Lotto-Belisol verspreid over de hele wereld. Met zo’n voorstelling wil het team ervoor zorgen dat àlle relatiegroepen zich betrokken voelen.”

Vroeger, toen wielershirts versierd waren met kmo-namen als Marc Zeepcentrale, voltrok een ploegvoorstelling zich letterlijk in de keuken van de bedrijfsleider. Met de intrede van grote ondernemingen in het peloton verhuisden eind de jaren tachtig de teampresentaties naar grotere zalen. Trainingspakken maakten plaats voor modieuze maatpakken en in ware trouwfeeststijl werd getafeld en gedanst. Iedereen dooreen. “Het verschil met toen is dat nu pers en zakenrelaties een benadering op maat krijgen”, vertelt Frederix. “Het persmoment koppelden wij daarom los van de avondshow.”

Lotto-Belisol nodigde vorige week voor zijn voorstelling in het Brusselse Autoworldmuseum een vijfhonderdtal relaties uit. Allen zagen ze de renners in een indoortijdritje aan het werk en werden ze tijdens een wandelend buffet gelaafd en gespijsd. “We proberen onze gasten een unieke belevenis te bezorgen”, zegt teammanager Bill Olivier. “De locatie mag prestigieus zijn. Creativiteit telt: het informatieve combineren we met het ludieke.”

Wim Lagae, professor sportmarketing aan de KU Leuven en Lessius Antwerpen, heeft voor die mix een naam: sportainment. “Omega Pharma – Quick-Step stelde zijn ploeg voor in de studio van De Laatste Show, waarbij Mark Uytterhoeven alles aan elkaar praatte”, weet hij. “Bv’s, missen en artiesten zijn op teampresentaties stilaan vaste klanten.”

Teamvoorstellingen richten zich zo vaker ook tot het brede publiek. Leopard-Trek tilde begin vorig jaar de lat naar een hoger niveau met een show voor vijfduizend toeschouwers in Luxemburg, geïnspireerd op Cirque du Soleil. Opvallen is dus de boodschap. “Maar ook je grenzen kennen”, waarschuwt Lagae. “Als de Nieuw-Zeelandse rugbyspelers de haka dansen, stralen ze onoverwinnelijkheid uit. Wanneer echter messcherpe renners van Accent Jobs – Willems Veranda’s dat doen, heeft het veeleer iets potsierlijks.”

door benedict vanclooster

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content