Christian Vandenabeele
Christian Vandenabeele Freelancejournalist

Vanaf 1 september komt de dagelijkse leiding van SV Roeselare in handen van Patrick Verhamme (42), een voetbalfanaat en in sportrecht gespecialiseerde jurist uit Izegem die in juli nog met succes de zaak van SC Wielsbeke tegen de bond voor het behoud in de derde klasse pleitte. “Mijn verste herinnering aan het voetbal is dat ik als manneke van een jaar of vijf met mijn pa mee mocht naar ‘ t Motje ( het stadion van SK Roeselare destijds, nvdr)”, vertelt hij. “Toen een speler plots een bal kreeg op een plaats waar een man het niet leuk vindt en buiten westen raakte, vroeg de stadionomroeper of er een dokter in de tribune was. Mijn vader zaliger was huisarts, dus liep ik wat later aan zijn hand door de catacomben.” ( lacht)

Nu wordt hij dus algemeen directeur van SV Roeselare, fusieclub die probeert te overleven in de eerste klasse en waar de samenhang soms ver te zoeken is. De vraag werd al gesteld of er niet beter in een extra speler was geïnvesteerd. “Ik heb bij een eerste bespreking tegen Dennis van Wijk gezegd: ‘Er zijn twee dingen die ik niet kan: een goal maken en geld drukken.’ Het feit dat de strijd om het behoud moet worden aangegaan, is evenwel geen reden om de kans om een langetermijnvisie in te vullen nog maar eens uit te stellen. Zonder verdere professionalisering zal de club ook geen stabiliteit en continuïteit krijgen. Boude verklaringen over de groeimogelijkheden van het budget zal ik niet afleggen, maar ik ben ervan overtuigd dat er nog veel rek in SV Roeselare zit.

“Een van de lessen die uit het verleden werd getrokken, is: de nood aan een algemeen directeur om de dagelijkse werking op punt te stellen. Mits een betere aflijning, invulling en opvolging van de taken en een transparante communicatie tussen het voetbalgedeelte en het niet-voetbalgedeelte kan er nog resultaatgerichter gewerkt worden. Het zoeken naar een steviger financiële en commerciële onderbouw bijvoorbeeld, gebeurde tot nu toe vrij fragmentair en weinig gestructureerd. Met een algemeen directeur is er nu ook een vast ankerpunt en een gezicht bij wie onder meer sponsors altijd terechtkunnen.”

Tot nu toe werd vaak de focus gelegd op het verleden en op de beperkingen van de club. Het versterkte het imago van ‘lelijke eendje van de eerste klasse’ en klonk soms ook als een excuus voor een mogelijk falen. De nieuwe algemeen directeur wil het voortaan anders zien. “Vanaf 1 september wil ik het positieve aanhalen dat de toekomst kan bieden”, zegt hij. “Dat is dat het stedenbouwkundige gebied Roeselare-Ingelmunster-Izegem een regio is met een eigen economische dynamiek en dat als iedereen in dezelfde richting zou kijken er misschien wel plaats is voor een stabiele eersteklasser.

“Als je de geschiedenis bekijkt, zie je dat dit hoofdzakelijk een streek is van landbouwers en kleine familiebedrijven die kmo ‘s, grote bedrijven en soms zelfs multinationals geworden zijn, maar waar de mentaliteit min of meer dezelfde is gebleven: hard werken, gráág hard werken en parallel daarmee ook amusement. Die herkenbaarheid en identificatie moeten we op alle niveaus proberen te creëren. In die zin is Dennis van Wijk de ideale coach voor deze club: er is veel strijd op het veld, spelers gaan door het vuur. Dat is wat de mensen hier willen zien.

“Wat zeker ook nog in zijn kinderschoenen staat, is de merchandising. We zijn Real Madrid niet, maar ik stel vast dat er in sportwinkels in de regio zo goed als geen shirt van SV Roeselare te vinden is. Het is ook frappant hoe weinig ploegfoto’s te zien zijn in handelszaken, etablissementen en cafés. Er moet worden gewerkt om het product op alle echelons te versterken. De regio moet trots worden op zijn eersteklasser.”

9 kilo

verloor Charleroitrainer Stéphane Demol al sinds het begin van de voorbereiding tot nu.

CHRISTIAN VANDENABEELE

‘Ik kan geen goal maken en ook geen geld drukken.’ Patrick Verhamme

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content