De Nederlandse Molukker Jos Luhukay beleeft een fraaie campagne met FC Augsburg. De 46-jarige hoofdtrainer nam half april 2009, na het ontslag van Holger Fach, een ploeg over in volle degradatiezorgen. Hij loodste hen naar de elfde plek. Nu stevent FC Augsburg af op zijn beste eindklassering ooit. “We zitten al een jaar voor op het initiële schema qua doelstelling”, verklaart Luhukay, die een contract heeft tot 2011. “Deze club geeft me een hartstikke goed gevoel. Dit succes komt er vooral door onze goede teamgeest.”

Met Michael Thurk (33) beschikt de Limburger over de topschutter van de tweede Bundesliga. “We zijn heel blij met zijn rendement ( 20 goals in 24 wedstrijden, nvdr)”, stelt Luhukay. “Michael is veelal het eindstation van de acties op de buitenkanten van Marcel Ndjeng en Ibrahima Traoré. ( lacht) De Hollandse School hé. Hij doet dat echt fantastisch: op de een of andere manier ruikt hij de plaats waar de bal zal komen. Michael is een echte killer zoals Filippo Inzaghi. Hij blijft nog twee jaar. Een belangrijk signaal naar de rest, om te tonen dat we graag vooruit willen, zeker met onze dragende spelers.”

In principe is zijn spelerskern samengesteld voor de Bundesliga. “Veel wijzigingen dringen zich niet op, misschien maximaal één nieuwkomer per linie”, gaat Luhukay verder. “Alles was goed ingecalculeerd. We beschikken sinds augustus met de Impuls Arena over een nieuw stadion voor 30.000 toeschouwers. We groeien in alle geledingen: qua fans, sponsors en infrastructuur. Ik moet samen met manager Andreas Rettig voor de juiste prikkels en impulsen zorgen. Het is prettig dat voorzitter Walter Seinsch ons de vrije hand en het vertrouwen geeft. De lijnen zijn dus heel kort qua beslissingen. Alles gebeurt heel direct. Het zou geen vergiftigd geschenk zijn als we promoveren. Dit seizoen waren 41 van de 48 businessloges al verkocht. We zitten aan een gemiddelde van 15.000 fans, er bestaat de mogelijkheid om via een extra ring de capaciteit te verhogen van 30.000 naar 50.000 zitjes. Ons budget zit nu net onder de twintig miljoen euro, in Nederland zit je daarmee gemakkelijk al bij de eerste acht in de Eredivisie. Promoveren we, dan wordt het tv-geld een stuk interessanter. Kortom, we kunnen met deze zogezegde kleine club iets groots bereiken.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content