Jan Hauspie
Jan Hauspie Voormalig redacteur bij Sport/Voetbalmagazine.

Algemeen directeur Dirk Degraen en sportief directeur Herman Vermeulen verbleven vorige week in Liverpool om er namens RC Genk het samenwerkingsakkoord met de Premier Leagueclub af te ronden. Ze ontmoetten er Rafa Benítez, zijn rechterhand Eduardo Macía en ten slotte de executive manager om alles in contracten te gieten. De laatste punten en komma’s worden deze week geplaatst.

Het eerste luik van de samenwerking gaat over een uitwisseling van knowhow. “Het spreekt voor zich dat wij leergieriger zullen zijn dan zij”, zegt Herman Vermeulen. “Toch verwacht ik geen spectaculair rendement van dit luik. Weinig clubs zetten hun deuren immers niet open. Zie maar waar men met de Pro Licence al overal is geweest. Veel geheimen zijn er dus niet.” Ook op het vlak van de scouting verwacht Vermeulen maar een beperkt effect voor Genk. “Wij hebben nu zelf een elektronische databank met 2500 spelers die we minstens één keer live aan het werk zagen. Wij zijn één jaar bezig, zij twaalf. Maar onze targetmarkt is een andere dan de hunne. Zij betaalden 25 miljoen euro voor Torres. Dat zegt genoeg. Ik zit niet in de Spaanse Primera División te scouten.”

Het tweede luik gaat over talenten van Liverpool die tijdelijk bij Genk kunnen worden gestald. “Hier ben ik gematigd positief over”, zegt Vermeulen. “Meestal gaat het om jonge spelers en die moet je niet zomaar nemen, want dan blokkeren ze onze eigen jongens. Bovendien gaat het vaak om spelers die ofwel te jong ofwel te licht bevonden zijn. Samen met Roland Janssen ben ik al eens een wedstrijd van hun tweede ploeg gaan bekijken. Ik voelde niet de dwingende behoefte om daar op dat moment iemand uit te pikken. Wij zijn op zoek naar meer kracht en ervaring: dan kom je niet uit bij jongens van de tweede ploeg van Liverpool.”

Vermeulen kadert dit luik in de Genkse doorstromingspolitiek. Die stuurde hij lichtjes bij. “Onze strategie is nu dat de jeugdwerking elk jaar twee à drie doublures voor de eerste ploeg moet kunnen afleveren. Dat is iets anders dan elk jaar een titularis moeten afleveren, want dat kan niet. Mocht je eens met een lichting zitten waarmee het niet lukt, kunnen we die doublures bij Liverpool zoeken in plaats van ergens in den vreemde.”

Het derde luik noemt Vermeulen voor beide partijen het interessantste. “In Engeland is het niet simpel om spelers van buiten de Europese Unie aan te trekken, zoals uit Zuid-Amerika of Afrika. Zulke spelers zouden eerst via ons kunnen passeren. Wij zouden het ideale vangnet voor Liverpool kunnen zijn. Hier ben ik dus wel enthousiast over, want een speler die goed is voor Liverpool, kan zeker ook voor ons iets betekenen. Ook voor hen was dit een van de grootste beweegredenen voor de samenwerking.”

Ondertussen lijkt de Hongaarse doelman László Köteles aan zijn laatste wedstrijden bezig bij Genk. De optie in zijn contract is niet gelicht. Vermeulen: “Wij zoeken naar een alternatief. Dat kan nog altijd Köteles zijn, maar hij blijft een vreemdeling en er is twijfel, zo simpel is het. Wij willen vooral maturiteit binnenhalen, maar dat geldt niet alleen voor de doelman. Wij zijn in het algemeen op zoek naar leadership. Qua mentale kracht schieten we tekort.”

Meer dan de al genoemde Glenn Verbauwhede beantwoordt Mark Volders aan dat profiel. “Hij zit elke thuismatch in onze tribune”, weet Vermeulen. “Hij heeft hier gespeeld en zou denk ik graag komen.” Een ernstige schouderblessure hield de 33-jarige Limburger het hele seizoen aan de kant. Bij het failliete Moeskroen was hij een grootverdiener. Vermeulen: “Het is hoog tijd dat alle voetballers back to earth komen. Je kunt een visie hebben, maar uiteindelijk toch een andere weg moeten bewandelen. Anders geef je toe aan de hysterie van de markt. Als je daardoor dingen niet kunt doen, moet je ze maar niet doen.” S

JAN HAUSPIE

‘Wij zijn op zoek naar meer kracht en ervaring.’

Herman Vermeulen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content