Tegenwoordig spenderen topsporters vaak meer uren op een vliegtuig dan ze op een terrein staan. Voor velen onder hen, van individuele sporters tot spelers van niet zo kapitaalkrachtige clubs, betekent dat een krap zitje in economy class – allerminst bevorderlijk voor de o zo belangrijke rust/recuperatie voor en na een wedstrijd. Rijkere clubs en sporters kunnen zich in businessclass weliswaar meer beenruimte permitteren en een ijszak aan de airhostess vragen, maar áctief werken aan herstel zat er nooit in. Een lange vliegtuigreis over verschillende tijdzones heeft integendeel zelfs een negatieve impact op de algemene fysieke conditie van een atleet. Studies wijzen zelfs uit dat ploegen die een tijdsverschil van drie uur moeten overwinnen in meer dan zestig procent van de gevallen hun uitmatch verliezen. Aan die verplaatsing werd tot nu toe echter weinig aandacht besteed, terwijl clubs wel een fortuin uitgeven aan hightechtrainingsfaciliteiten en de beste coaches.

Dat wil Teague, een firma uit Seattle, veranderen. In samenwerking met Nike ontwierp het na vier jaar research het ultieme ‘recuperatievliegtuig’. “We deelden het op in verschillende zones: voor coaches, staf en spelers, afhankelijk van hun specifieke noden”, aldus Annaliese Chapa in Sports Illustrated. “Onder meer een bewegingsruimte met fitnesstoestellen, een eetzaal met selfservice, een slaapkamer die zo veel mogelijk geluiddicht werd gemaakt en een recovery room met massagetafels. Bovendien uitgerust met de nieuwste snufjes, waarmee je bijvoorbeeld via urinestalen uitdrogingsverschijnselen kunt checken en zelfs via biometrische kleding de staat van recuperatie kunt meten. Zo kunnen physical coaches tijdens de vlucht al ingrijpen. Hoofdtrainers kunnen in een analyseruimte ook meteen de match herbekijken. En er is ook een socialization room waar het team een feestje kan bouwen na een zege.”

Het ontwerp moet wel nog in een vliegtuig, dat plaats biedt aan zo’n honderdtal passagiers, omgezet worden, maar Teague is ervan overtuigd dat maatschappijen die nu chartervluchten van NBA- of NFL-clubs verzorgen niet zullen aarzelen om in te tekenen. Het denkt dat ook steenrijke eigenaars van die clubs hun chequeboek zullen bovenhalen. Tot nu toe was dat eerder uitzondering dan regel: alleen Mark Cuban kocht voor zijn Dallas Mavericks een privévliegtuig (van Paul Allen, eigenaar van de Portland Trailblazers). Hoeveel het nieuwe vliegtuig kost, is echter niet bekend…

DOOR JONAS CRETEUR

DOOR JONAS CRETEUR

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content