Anderlechts huidige website dateert van april 2000. Verantwoordelijke Johan Ceuppens (26, sinds de invoering van RSCA TV als New Business Coördinator overgeheveld naar de commerciële dienst van Chris Lioen) werd in december 1999 gecontacteerd door Didier Desmet toen Kiki Vanden Stock via het internet nieuwe mogelijkheden voor haar Fanshop zag. In 1996 had Anderlecht als één van de eerste Belgische clubs al een officiële website opgestart, maar het initiatief werd bij gebrek aan steun vanuit de raad van bestuur twee jaar later gestopt. “Ik had in ’97 zelf een internetsite over mijn favoriete club gemaakt, de meest volledige niet-officiële site, in drie talen. Ik studeerde toen nog aan de universiteit van Diepenbeek. In december 1999 zijn we met de club gaan praten, in 2000 keurde de raad van bestuur het project goed. Op dat moment stonden hier vier computers, waarvan alleen die van de supportersfederatie internetaansluiting had.”

Op vraag van de club verhuisde Ceuppens eerst naar Anderlecht, later naar Dilbeek. “In het begin werden nog Belga’s per fax naar de clubs gestuurd, nu verwittigen wij Belga via mail. Eén van onze eerste primeurs was toen Michel Verschueren ons de Belga met de komst van Hasi en Vanderhaeghe in handen stopte en zei : ‘Zet dat maar op de website.’ Na vier jaar krijgen wij als eerste de informatie.”

Op www.rsca.be kan je terecht voor :

-Informatie (toegankelijk voor iedereen) : “Wij berichten in vier talen : alles verschijnt in het Frans en het Nederlands, het belangrijkste nieuws wordt vertaald naar het Engels en sinds dit seizoen ook naar het Spaans. Er verschijnt zoveel over Anderlecht dat wij onze supporters een houvast willen bieden, de feiten en eventueel onze kijk op die feiten. De trainer gebruikt de website om alle informatie over selectie en blessures te publiceren, liever dan elke dag een persbabbel te houden, zoals Hugo Broos deed. Die deelde niets rechtstreeks mee aan ons, wij zaten gewoon aan bij die persbabbel.”

-Forum (registratie vereist om te schrijven en te lezen) : “Voorheen vrij toegankelijk. Iedereen kan er terecht voor discussies, in het Frans en het Nederlands. Per dag zijn er gemiddeld drieduizend bezoekers, in totaal zijn zowat twintigduizend gebruikers geregistreerd.”

-Fanshop : “Sinds twee jaar vervangt de website de postorders. Je kan alle beschikbare artikelen online bekijken, bestellen en betalen.”

-Games : “Fans kunnen bijvoorbeeld voor elke wedstrijd zelf de samenstelling van het team voorspellen.”

Via de website wordt ook aangegeven wat maandagavond op RSCA-TV wordt getoond. Abonnees van Belgacom TV kunnen gratis de hele week door het magazine van 26 minuten exclusief materiaal bekijken. Er is ook een link naar de (betalende) SMS-Online-service van de club.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content