Na spy-, sex- en liegate, nu ook crashgate.

De formule 1 grossiert tegenwoordig in schandaaltjes. In 2007 ging het nieuws uit de paddock zes maanden lang over de spionageaffaire: Ferrariteammanager Nigel Stepney had naast de een of andere promotie gegrepen én de handleiding van de Ferrari in een bui van ontgoocheling aan zijn vriend Mike Coughlan van McLaren gegeven. Het verdict van de FIA luidde 100 miljoen dollar boete voor McLaren.

Zes maanden later werd FIA-voorzitter Max Mosley betrapt in het gezelschap van vijf hoertjes, helemaal opgaand in bizarre spelletjes met een zweep terwijl ze een taaltje spraken dat verdacht veel op Duits leek. Maar van de FIA mocht Mosley toch voorzitter blijven. Begin dit seizoen dan, Lewis Hamilton die liegt over een race-incident en daardoor ten onrechte in de punten finisht. Verdict van de FIA: verwittiging en voorwaardelijke schorsing voor McLaren. Met daarbovenop, maar niet officieel: de belofte van McLarenbaas Ron Dennis, al jaren een doorn in het oog van veel mensen, dat hij uit beeld zou verdwijnen. En dan nu, het schandaal dat ondertussen bekend is als crashgate: Nelson Piquet jr, in juli ontslagen bij Renault, die bij de FIA in ruil voor immuniteit is gaan opbiechten dat hij vorig jaar in Singapore opzettelijk crashte op een moment dat ideaal was voor zijn teamgenoot Fernando Alonso, die de race dan ook verrassend won. Volgens Piquet jr werd hij door teambaas Flavio Briatore en hoofdingenieur Pat Symonds onder druk gezet om het complot uit te voeren.

Voor Bernie Ecclestone en de mensen die hem betalen, de bonzen van CVC Capital, is dat een serieus probleem. Al die schandalen rijden stilaan een serieuze deuk in het imago van de F1. Ter illustratie: een recente fea-ture over het nieuwste schandaal op CNN werd afgerond met de bedenking dat “de formule 1 zichzelf de jongste tijd niet al te best aan het verkopen is.” Het is dat soort uitspraken dat overal in de wereld bij ceo’s, op kantoor of ergens in een hotelkamer, niet in dovemansoren valt. Terwijl het net die ceo’s zijn die moeten beslissen over peperdure sponsoring in de F1. Grote tenten stappen immers met een zeer duidelijk doel in de F1: hun imago wereldwijd kracht bijzetten. Bij Renault en ING, bedrijven die over de hele wereld actief zijn, bonken ze het hoofd dezer dagen ongetwijfeld tegen de muur. Dan geef je eens honderden miljoenen aan een F1-team met flamboyante baas, en dan rijdt die zich vast in dergelijke affaires. Of hoe Renault nu wellicht nog heel moeilijk een volwaardige sponsor zal vinden voor 2010, als ze straks in Parijs al niet beslissen om helemaal te stoppen met F1.

De zoektocht naar nieuwe, duurbetalende landen die een GP willen organiseren wordt er ondertussen ook niet makkelijker op voor Ecclestone. Vroeg of laat zal dat ernstige gevolgen hebben voor de financiële structuur: CVC Capital, dat nog 2,3 miljard dollar moet afbetalen voor de aandelen die het van Ecclestone kocht, maakte vorig jaar een verlies van meer dan een half miljard dollar op zijn F1-activiteiten. Het nieuwe imago van schandaalsport zal daar geen goed aan doen.

DOOR jo bossuyt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content