Michael Schumacher blijft ontgoochelen.

In de aanloop naar de Europese grand prix, komend weekend, die wordt verreden op het troosteloze stratencircuit van Valencia, zijn alweer heel wat ogen op Michael Schumacher gericht. Omdat de demonstratie van zijn onmacht in Mon-treal, anderhalve week geleden, niet alleen vers in het geheugen ligt maar voor het eerst ook heel striemende reacties uitlokte. Meer zelfs: voor het eerst leek er in het kleine wereldje van F1-waarnemers een consensus. Dat de comeback van de halfgod inderdaad een complete flop is. Schumi kan het blijkbaar niet meer.

“Ik vind het moeilijk om hem te beoordelen”, zegt David Coulthard, tegenwoordig consultant bij de Britse televisie BBC. “Vroeger waren we immers tegenstanders met alles wat daarbij hoorde. Dus zou je kunnen denken dat ik me nu zit te verkneukelen en wild ga natrappen. Maar, heel eerlijk, ik snap niet wat er met Michael aan de hand is. De enige verklaring die ik kan verzinnen, is dat hij maar niet uit de voeten raakt met die auto’s die in drie jaar tijd ingrijpend veranderd zijn. Om te beginnen zijn de banden veel smaller, waardoor de auto zich nu helemaal anders gedraagt. Ten tweede zijn er die motoren waarvan het toerental begrensd is, zodat ze op de een of andere manier toch minder trekkracht leveren. Daar moet je de verklaring zoeken, denk ik.”

Andere waarnemers zijn minder tactvol dan Coulthard, die in de Duitse DTM voor Mercedes rijdt en zo een beetje een collega van Schumacher is. Martin Brundle, ook ex-coureur en nu BBC, noemt Schumi “nog maar een schim van de kampioen die hij was. De achterkant van zijn auto lijkt wel de kont van een ezel.” Vrij vertaald: niet vooruit te branden. Zelfs de Duitse populaire krant Bild-Zeitung, sinds jaar en dag grote fan, viel de halfgod helemaal af na Montreal. “Schumi werd compleet belachelijk gemaakt.” En ook: “De zwartste ronde van zijn carrière.” Daarmee refereerde de sensatiekrant aan de slotronde van de race, waarin Schumacher werd voorbijgereden door Buemi, Sutil en Liuzzi. Daardoor finishte hij zelfs buiten de punten. Maar daarvoor liep de Duitser zowaar nog meer in de kijker toen hij, in willekeurige volgorde, Kubica, Buemi en Massa schoffeerde en voor dat laatste incident zelfs bij de wedstrijdleiding werd geroepen, na de race.

Stuk voor stuk wedstrijdsituaties waarin Schumacher de indruk wekte gefrustreerd achter het stuur te zitten. Een ex-coureur en generatiegenoot van de Duitser, in Montreal aanwezig, vroeg ons zijn anonimiteit te vrijwaren en zei het zo: “Als hij zo blijft racen, dan zou het me niet verbazen dat we binnenkort een serieuze crash van hem zien. In zijn frustratie om bij de kop aan te sluiten en vooral zijn teamgenoot bij te benen, probeert hij veel te hard. Dan grijpt hij terug naar zeer agressief rijgedrag in de duels. Voorin, waar hij vroeger reed, kun je je dat soms nog permitteren. Maar in de buik van het peloton moet dat ooit eens slecht aflopen.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content