Na vijf jaar Red Bull rijdt de 27-jarige Duitser sinds dit seizoen voor Ferrari. En dat bevalt hem duidelijk.

Jij heet een expert in het besparen van tijd te zijn.

“Er bestaan veel clichés van autorijders: we zijn zogezegd altijd gehaast en vlammen constant. Ik haat het ook om lang te moeten wachten. Waarschijnlijk ben ik niet de meest geduldige mens, maar ik paste me al aan. Het is gezonder om je niet op te jagen als het eens niet snel genoeg gaat. Ik leerde dat te aanvaarden en alles iets beter in te delen.”

Je dagen voor aanvang van een race zijn minutieus gepland. Is dat ook haastwerk?

“Ja, helemaal. Het is vooral jammer dat we als rijder niet zoals vroeger de kans en de tijd krijgen om eens samen te staan en te praten. Iedereen wordt zodanig opgevorderd binnen zijn eigen team, dat we elkaar bijna niet meer zien. De verbondenheid is wat weg. Het ligt ook aan dat de huidige wagens die – gelukkig – een pak zekerder zijn. Er bestaan minder problemen waar we ons samen over moeten bekommeren. Ook al wil je het niet meteen toegeven, maar er heerst al stress genoeg op het circuit.”

Stilstand, zo geldt toch altijd in de F1, staat gelijk met achteruitgang. Als je eens een pauze inbouwt, word je afgestraft?

“Als je puur met de technische ontwikkeling bezig bent, is dat inderdaad zo. Maar een stop is belangrijk. Je moet je medemensen erop voorbereiden dat ze die pauzemomenten respecteren. Ik durf ook gerust eens twee dagen over te slaan, als ik dat belangrijk vind.”

Hoe slaag je erin iets langzamer aan te doen?

“Ik leef niet op grote voet. Veel vaker dan vroeger geniet ik meer van de tijd die ik thuis doorbreng. Zaken die ik toen vervelend vond, worden plots leuk.”

Zoals bijvoorbeeld?

“Eens een wandeling maken. Het moet allemaal al zo snel gaan in mijn leven, dan heb je het graag ook eens wat trager. Na een tochtje ben ik echt stijf. Vroeger wilde ik ook als eerste een nieuwe Gameboy hebben. Nu interesseert me dat niet meer.”

Geraak jij nog gefascineerd door de race tegen de tijd?

“Het pure rijden, dat gevoel, die passie voor snelheid, komt nog altijd op de eerste plaats. Dit is een van de mooiste dingen in de wereld. De limieten opzoeken, de opstoot van adrenaline, het volledig beheersen en controleren van je auto, alles kunnen verbeteren, je ideale weg vinden op het parcours en het maximale eruit halen, dat boeit me ongelofelijk. Het geeft alleen maar aanleiding tot betere prestaties.”

DOOR ANNO HECKER

” Het pure rijden, dat gevoel, die passie voor snelheid, komt nog altijd op de eerste plaats.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content