Tot verrassing van velen liet Belkin twee weken voor de Tourstart weten dat het voortijdig, al na anderhalf jaar, een punt achter zijn sponsoring van de gelijknamige WorldTourploeg zal zetten. Door het geld dat Rabobank nog in het team stak (om te mógen stoppen met sponsoren), was de bijdrage van de fabrikant van consumentenelektronica nochtans amper zes miljoen euro – Rabobank betaalde bijna het drievoudige -, maar zelfs dat was te veel. Ondanks het grote enthousiasme waarmee de CEO van Belkin de successen van Bauke Mollema in de Tour van 2013 begroette, stelde hij nu pas vast dat het wielrennen voor een Amerikaanse firma (en wereldspeler) als Belkin nog altijd té West-Europees gericht is.

Zeker in de VS blijft het een nichesport voor weliswaar heel enthousiaste fans/wielertoeristen, maar niet voor het brede publiek. Ter vergelijking: de Ronde van Californië, nochtans met grote namen als Tom Boonen, Peter Sagan, Mark Cavendish en (eindwinnaar) Bradley Wiggins, lokte elk rit slechts een paar honderdduizend tv-kijkers. De match VS-Portugal op het WK voetbal, nochtans ook niet de populairste sport, liefst 24,7 miljoen… Het gecumuleerde kijkcijferbereik voor WorldTourkoersen in 2013 lag in de VS zelfs 2159 keer lager dan in Frankrijk en 710 keer lager dan in ons land, terwijl Amerika ruim 28 keer meer inwoners telt dan België.

Voor grote fietsfabrikanten als Cannondale of Specialized is de groeiende, maar kleine markt in de VS wél interessant – en dus ook het sponsoren van wielerploegen -, maar niet voor bedrijven als Belkin, laat staan voor nog grotere multinationals. En hoewel de publicitaire return, vooral in West-Europa, weliswaar meer dan het vijfvoudige van het sponsorbedrag bedraagt, willen die bedrijven ook het nog altijd sluimerende dopingrisico niet nemen.

Het huidige wielrennen drijft vooral op het kapitaal van fietsenfabrikanten en van koersgekke miljonairs als Zdenek Bakala (OPQS) en Andy Rihs (BMC). Andere teams moeten bij gebrek aan tv-geld op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. De Belkinploegleiding lanceerde tijdens de koortsachtige zoektocht naar een nieuwe geldschieter – de renners hebben een deadline van 1 augustus opgelegd – op de teamwebsite zelfs een crowdfundingsysteem. Met 10 euro kan je ‘onderdeel van de ploeg worden’, ‘helpen een zelfstandig gedeelte van het team te financieren’ en ‘laten zien aan potentiële sponsors dat de ploeg een trouwe achterban heeft’. Of de ruim 2000 mensen die tot nu geld gestort hebben daarvoor iets tastbaars in de plaats krijgen, of dat geld nog voor dit jaar nodig is en hoeveel geld men wil inzamelen, is echter onduidelijk.

Dan is het crowdfundingproject van het Franse Europcar – ‘Entrez dans le Team Europcar‘ – een pak concreter en (voorlopig) zelfs uniek in de wielerwereld. In ruil voor 10 euro kan een fan tijdens de hele Tour zijn naam – weliswaar heel klein – op de ploegwagen van manager Jean-René Bernaudeau zien prijken. Voor 450 euro krijg je een shirt, gedragen door een Europcarrenner tijdens de Tour, erbovenop en voor een maximum van 10.000 euro ontvang je een gepersonaliseerde, peperdure (Colnago)fiets en mag je alle renners ontmoeten. Resten nog vijf andere bedragen, met telkens een andere ‘beloning’.

Tot nu toe is ongeveer de helft van het vooropgezette bedrag van 80.000 euro ingezameld, geld dat Europcar wil besteden aan de opleiding van jongeren. Wie dus wil helpen een nieuwe Thomas Voeckler – liefst zonder de gekke bekken – te vormen, kan naar sponsorise.me surfen. Al blijven deze lovenswaardige initiatieven slechts druppels op een hete, of beter te koele (sponsor)plaat.?

DOOR JONAS CRETEUR

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content