Op woensdag 7 maart is Herman Jacquemyns overleden, samen met Mick Michels de stichter van Sport Magazine.

S port/Voetbalmagazine is in diepe rouw gedompeld door het overlijden van Herman Jacquemyns, samen met Mick Michels de stichter van dit blad. Herman is thuis in Huizingen gestorven, in zijn zetel, plots, zonder af te zien, en dat mag een troost zijn voor zijn familie en de vele vrienden die hij achterlaat.

Herman was de zoon van de legendarische BRT-coryfee Pol Jacquemyns, bekend van zijn onnavolgbare voetbalpraatje in het Sportweekend van de jaren vijftig en zestig, sportjournalist bij Het Nieuwsblad, en groot pleitbezorger van de duivensport.

Herman erfde het journalistieke talent van zijn vader en voegde daar een in persmiddens zeldzame eigenschap aan toe: een neus voor zakendoen. Hij was een duizendpoot en niemand benaderde dichter koning Midas: elke steen die hij opnam, veranderde in goud.

Herman begon net als Pol ook bij Het Nieuwsblad en stapte ook over naar de BRT, waar hij eerst sportredacteur was en nadien producer van onder meer Sportweekend en Binnen en Buiten. In die tijd was hij in Halle samen met zijn vrouw begonnen met Publi Journal, een plaatselijk advertentieblad dat werd opgefleurd met informatie en weetjes over de gemeentebelangen en het sport- en verenigingsleven in Halle, Huizingen en omstreken.

Publi Journal werd snel een groot succes en werd door de Roularta Media Group overgekocht als onmisbare schakel in de lange ketting van Streekkranten. Herman bleef op de achtergrond mee sturen, en deed aan de verkoop van zijn levenswerk financieel een uitstekende zaak die hem toestond van dan af aan alleen voor zijn plezier te werken. Mensen die dat kunnen, werken meestal vier keer harder.

Herman was in de kantoren van Publi Journal ook een reisbureau begonnen: De Zwaluwen, al snel een speler op de nationale markt, en later eveneens door een grotere maatschappij opgekocht. Herman had nog een idee, hij had er per dag vijftig. Een bouwfirma. Je hoeft zelf niet één steen op een andere te kunnen leggen om een bouwfirma te runnen, je moet alleen stielmannen verzamelen. En zo stampte hij met een paar jongere vrienden het nog altijd florerende BIK in Sint-Pieters-Leeuw uit de grond.

Toen ook dat een voltreffer bleek, verkocht Herman zijn aandelen. En richtte dan weer het reclamebureautje BRK op. En zo bleef hij altijd bezig, te veel om op te noemen. Stond mee aan de wieg van Ring TV, en was vele jaren voorzitter van de Memorial Van Damme, waar hij achter de schermen de zakelijke kant regelde terwijl Wilfried Meert zich met de sportieve bezighield.

In 1979 werkte hij samen met zijn jeugdvriend Mick Michels op vraag van Roulartabaas Rik De Nolf de plannen uit voor een nieuw sportweekblad, naast SPORT ’70 van Het Laatste Nieuws. Dat werd Sport Magazine, de stamvader van wat u nu in handen hebt, voor het eerst op de markt in maart 1980. Mick zocht de redactie bijeen en legde vorm en inhoud vast. Herman ruimde alle organisatorische obstakels uit de weg en zorgde er met zijn onverwoestbaar optimisme voor dat elk mogelijk dipje in een goed glas werd verdronken. Herman had graag vrienden om zich heen en waar hij kwam, kwam de goede luim mee. Nooit mocht iemand anders de soms hoge rekening betalen, behalve bij het kaarten.

Herman bleef ook schrijven, in Sport Magazine en later in Knack. Over voetbal, en over zijn grote passie: biljarten. Hij was de boezemvriend van Raymond Ceulemans, ook van Ludo Dielis, en volgde onze coryfeeën overal waar ze gingen spelen. Hij was zelf een uitmuntend biljarter, en werd op zijn 78e met BC Hallentia nog interclubkampioen driebanden in vierde nationale, iets waar hij met recht en reden erg trots op was.

Het overlijden van Herman Jacquemyns laat zijn ontelbare vrienden achter met een groot gemis, maar ook met een schat aan te koesteren herinneringen. Zoals Herman zijn er niet velen, nu is er nog één minder.

door Koen Meulenaere

“Zoals Herman Jacquemyns zijn er niet velen.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content