De Audi A3 en de BMW 1- serie vechten een episch duel uit voor de titel van beste compact premium sportauto. Geen beter strijdtoneel dan het circuit. Gentlemen, start your engines!

Het begint al goed: de vijf cilinders van de Auditurbomotor staan al vervaarlijk te grommen. Het wordt helemaal leuk wanneer je de S-knop op het dashboard indrukt. Eens de Audi RS3 Sportback in sportmodus staat en je het gaspedaal ‘kietelt’, treedt er een klepje in werking dat het gegrom maal drie versterkt. Niet verwonderlijk als je weet dat er een 2,5l TFSI met 340 pk onder de motorkap schuilt. Zij die van een leuk deuntje houden tijdens het rijden kunnen de radio maar beter uit laten staan en genieten van de rauwe power van de RS3. Rauwe power is ook waar de BMW 1M Coupé over beschikt. En dat dankzij exact evenveel pk (340) en een zescilinder 3,0l bi-turbomotor. Dat wordt spannend!

Die extra cilinder maakt dat het koppel van de BMW iets genereuzer is dan dat van de Audi (500Nm versus 450Nm voor de Audi). Al heeft de A3 zeker nog wel een troefkaart achter de hand. De vierwielaandrijving verdeelt het koppel automatisch tussen het voor- en achterstel naargelang van de weglegging. De BMW 1M Coupé is wat dat betreft iets traditioneler en rekent op de achterwielaandrijving om de kracht van de motor naar de weg om te zetten. Gelukkig beschikt de 1M over een zelfblokkerend differentieel, dat ervoor zorgt dat de enorme banden kunnen vertrekken zonder dat er een enorme rookwolk achter de wagen opdoemt.

Bodybuilding

Met zijn extra grote spatborden lijkt de BMW 1M Coupé zo weggereden te zijn uit een reclame voor anabolen. Naast het dierlijke van de BMW 1M Coupé ziet de Audi RS3 er als een schooljongen uit. Op de 19-duimsvelgen en de opengewerkte voorkant na ziet de RS3 er eerder sober uit. Zij die op zoek zijn naar een iets meer bescheiden wagen voor dagelijks gebruik, kunnen maar beter voor de Audi opteren. Bij het interieur stellen we hetzelfde vast: daar waar de 1M met leuke, oranje accenten werkt, trekt Audi ook hier de kaart van de soberheid. Wat de afwerking en de kwaliteit van de materialen betreft, trekt de RS3 dan weer aan het langste eind.

Concentratie vereist

Vooraleer we ons met gierende banden en brullende motoren op het circuit van Mettet begeven, testen we eerst het flexibele karakter van beide motoren op de weg. Het is vooral de grote koppelreserve, ook bij relatief laag toerental (1500 of 1600 toeren per minuut), die ervoor zorgt dat er vlot gereden kan worden. In dat geval schommelt het verbruik zo rond de tien liter. De versnellingsbak met dubbele ontkoppeling en vierwielaandrijving maakt dat de Audi RS3 zeer sereen rijgedrag vertoont. Rijd je met de BMW 1M, dan let je toch maar beter op want zelfs zonder echt gek te doen, is het in vochtige omstandigheden best gevaarlijk rijden. Je kunt de elektrische antislipfunctie dus best altijd laten opstaan.

Concerto met vijf en zes cilinders

Tijd voor een paar rondjes op het circuit. Het Mettetcircuit ontvangt ons met open armen. Dankzij de launch control-functie van de S-Tronic-versnellingsbak en de vierwielaandrijving maakt de RS3 Sportback een razendsnelle start. Je wordt van de weeromstuit tegen je rugleuning gedrukt. De Audi haalt net dat tikje sneller de grens van de 100 km/u (4,6 seconden versus 4,9 seconden voor de BMW 1M).

De klassieke versnellingsbak, met zes versnellingen, van de BMW 1M vereist iets meer handigheid om het volledige vermogen in de versnelling te leggen. Wanneer het stabiliteitssysteem niet is ingeschakeld (er is ook een soort overgangssportmodus voor zij die in alle veiligheid fun willen hebben) is het zaak de pedalen correct te ‘bepotelen’ als je de perfecte start wilt maken. Eigenlijk wordt het pas echt leuk na de start. De 1M Coupé is een competitiebeest waarmee je schitterende lijnen kunt rijden. Het is de achterwielaandrijving die ervoor zorgt dat je perfect uit de bocht komt gegleden. Al moet je wel opletten dat je niet uit de bocht schuift door te vroeg het gaspedaal weer in te trappen. De toerenteller loopt daarna al snel op tot in de rode zone en dat geeft een heerlijk hels geluid. Ook de Audi RS3 levert verbluffende prestaties, maar de constructeurs hebben minder op de besturing gefocust. De Audi heeft een lichte neiging tot onderstuur. Samengevat: de RS3 is minder fun, maar wel een pak toegankelijker. De dubbele ontkoppeling en de sportmodus maken dat versnellen, op tijd remmen en goed sturen al ruimschoots volstaan om sterke tijden neer te zetten. Zij die op zoek zijn naar een polyvalente sportieve wagen, kunnen maar beter voor de Audi RS3 kiezen. Liefhebbers van het pure rijplezier opteren dan weer beter voor de BMW 1M. Maar daarbij hoort een waarschuwing: overschat jezelf niet! De BMW 1M zou weleens met jou aan de haal kunnen gaan in plaats van jij met hem.

DOOR JEAN-FRANCOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content