Graag wilde ik reageren op de intro van Jacques Sys in Sport/Voetbal Magazine van 11 juni. Daarin haalde hij scherp uit naar de nieuwe sportzender Sporza. Hij verweet deze zender platvloers entertainment, in plaats van diepgaande analyses. Nu kan ik begrijpen dat sommige mensen graag de serieuzere kant van de zaak belicht zien, maar mag ik erop wijzen dat dit een tijdelijk initiatief is, enkel en alleen om Ketnet en Canvas te ontlichten ? Het is dus niet onbegrijpelijk dat deze zender kiest voor een aanpak die aansluit bij deze zenders, in plaats van de puur sportieve kant op te gaan.

Begrijpelijk ook dat men bij Sporza kiest voor een iets bredere aanpak, aangezien slechte kijkcijfers het imago van zowel de openbare omroep als de medewerkers van Sporza een deuk kunnen geven (zeker na de heibel met de commerciële zenders), en bovendien de doodsteek kunnen zijn voor een dergelijk initiatief in de toekomst. Bovendien vind ik het spijtig dat het voetbal tegenwoordig steeds meer een zaak wordt van mannen in maatpak, die kapot analyseren wat in een gemiddeld café nog altijd makkelijk op een gewoon bierviltje kan worden samengevat. Een beetje relativeringsvermogen is dus niet ongewenst.

Ten slotte moet ik eerlijk zijn en Sport/Voetbal Magazine erop wijzen dat het enkele maanden geleden nog maar eens naar buiten kwam met de Valentijnspecial, die vol gekletst mocht worden door een aantal vrouwen die werkelijk niets interessant te vertellen hadden. Ik heb niets tegen het vrouwelijke geslacht, integendeel zelfs, maar daar koop ik uw magazine niet voor… Ik pas dit exemplaar even toe op de column van meneer Sys : “Je valt niet achterover van wat erin stond”, “steeds meer krijgt plat entertainment de bovenhand op sport”, “BV’s met kennis van zaken mogen best aan het woord komen, maar de oppervlakkigheden die Kathy Lindekens en Annemie Peeters uitkraamden, waren om te huilen”, “steeds meer lijkt de verpakking belangrijker dan de inhoud en wordt er non-informatie (de spelersvrouwen, Caroline Wilhelmsson, Maud Colas, Julie Debatty en nog vele anderen) opgevoerd.”

Qua entertainment in plaats van sport hoeft Sport/Voetbal Magazine van niemand een lesje te krijgen. Gelieve in de toekomst eerst op te letten voor de balk in uw eigen oog, en een tof initiatief zijn kinderziektes te laten verwerken.

Naschrift : De Valentijnspecial, die overigens slechts één keer per jaar verschijnt, werd gemaakt binnen de journalistieke filosofie van dit blad. Er is in dit magazine altijd een grote aandacht voor het visuele aspect. Bovendien primeren kwaliteit en gedegen informatie steeds in Sport/Voetbal Magazine, in welke verpakking we een nummer ook gieten. Van plat entertainment en oppervlakkige teksten was in de Valentijnspecial volgens ons zeker geen sprake. Maar ieder zijn mening natuurlijk…

Jef Van Hoofstat, Hemiksem

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content