In Anderlecht werd al een tijdje luidop nagedacht over het opstarten van een eigen televisiekanaal. Op 28 juli, de fandag, wil de club klaar zijn met haar huiswerk. Die dag moet de start worden van de eigen zender.

“Met RSCA-tv willen we de huidige fans fideliseren en nieuwe supporters rekruteren.” Aan het woord is – u dacht het al – de directeur marketing van paars-wit, Chris Lioen. “Het past in het kader van de optimalisatie van de communicatie naar die mensen toe. Op ons tv-kanaal zal aandacht besteed worden aan de eerste ploeg, maar er kunnen ook andere onderwerpen aangesneden worden die verband houden met Anderlecht. Ik denk aan het jeugd- en damesvoetbal. De informatie zal gepresenteerd worden in verschillende formats, waaronder exclusieve reportages en interviews. Dat alles zal dagelijks in een programma van vijftien à dertig minuten gegoten worden, dat constant herhaald wordt.

“RSCA-tv zal op het platform van Belgacom TV staan. Wie abonnee is bij Belgacom, zal in eerste instantie ons kanaal gratis kunnen bekijken.” Het is nog niet duidelijk of dat zo blijft. “We zijn aan het bekijken hoe we opbrengsten kunnen genereren met dit project”, aldus Lioen. “We hadden geopperd om eventueel achteraf over te schakelen op een systeem van pay-per-view, waarbij de kijker moet betalen om de zender te kunnen bekijken. In dat geval zijn de inkomsten via sponsoring echter beperkt. Als de mensen een bepaald bedrag moeten neertellen om op je kanaal af te stemmen, mag je ze niet overstelpen met publicitaire boodschappen. Ik voel er meer voor om RSCA-tv gratis ter beschikking te houden, zodat we inkomsten hebben via sponsoring en de verkoop van reportages. De uitdaging is om na één jaar break-even te draaien.”

Hoeveel geld Anderlecht ongeveer vrijmaakt voor RSCA-tv, staat volgens Lioen nog niet vast. Een richtcijfer wil hij niet geven. “Qua mankracht gaat in de club één persoon een coördinerende rol spelen. Hij zal instaan voor de planning van de reportages en interviews. Het productionele en technische luik is in handen van Skynet, waar drie à vijf mensen aan dit project zullen werken.”

Bij topclubs weerklinken regelmatig verzuchtingen omdat de pers altijd in de buurt is en veel tijd van de spelers vraagt. Zorgt de club er met dit project zelf niet voor dat spelers nóg wat extra tijd moeten vrijmaken ? “Het zal geen bijkomende belasting vormen.” Sneuvelen er dan interviews voor andere media ? “Nee.” Benieuwd hoe die twee zaken op elkaar rijmen.

KDR

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content