In de luchtvaart zijn precisie en stiptheid twee onontbeerlijke kwaliteiten. Een horloge hoort daar ook bij.

Op het voorbije Salon de la Haute Horlogerie in Genève viel IWC op met een stand die er exact uitzag zoals de binnenkant van een vliegdekschip. En die stand gaf exact de ambitie van IWC weer: hemelse hoogten bereiken met zijn piloothorloges. IWC heeft niet minder dan twaalf nieuwe modellen, verdeeld over drie verschillende lijnen, in de aanbieding.

Allereerst is er de Spitfire-collectie, ofwel de klassieke vlieghorloges die volledig up-to-date gemaakt werden. Er is ook de Top Gun-lijn, niets meer of minder dan een hommage aan de Amerikaanse luchtvaartmarine. De Top Gun Miranmar is overigens overduidelijk het pronkstuk van die collectie. Bij de Grande Montre d’Aviateur-collectie valt de ruwe look van de keramieken grijze horlogekasten erg op. Het ziet eruit als een familie horloges met militaire look.

Het was niet IWC, maar Bell&Ross dat de luchtvaartlook populair maakte. Ook dit jaar weer slagen ze er bij Bell&Ross in om een polshorloge te creëren dat niet misstaat in de cockpit van eender welk vliegtuig. Na de radar van het vorige model, is het dit keer de artificiële horizon die de wijzerplaat van de nieuwe BR-01 opsmukt.

Breitling staat als horlogemaker van de Royal Air Force, sinds 1936, mee aan de wieg van de luchtvaarttijdmeting. De huidige Breitlingcollectie steunt nog steeds op die twee typische Breitlingpilaren – al dient wel gezegd dat er een COSC-gecertificeerde automatische beweging werd toegevoegd. Het meest recente model, de Chronomat 44GMT, werd uitgerust met die volledig in eigen huis ontwikkelde beweging. Die vernieuwingen maken dat de nieuwste Breitling maar liefst drie tijdzones kan weergeven. Twee daarvan vind je terug op de wijzerplaat, de derde vind je ter hoogte van de draaiende horlogering. Dankzij het ingenieuze Breitlingmateriaal is de Chronomat 44 GMT erg handig in gebruik. Zo volstaat het bijvoorbeeld om even aan het kroontje te trekken en het uur naar voren of naar achteren te draaien zodat je in een oogopslag de tijd kunt zien van de plaats waar je net bent aangekomen. De tijd in je thuisland wordt 24 uur lang bewaard en zal er geen minuutje naast zitten.

De luchtvaart speelde eveneens een belangrijke rol in de geschiedenis van Zenith. Blériot droeg een polshorloge van Zenith toen hij in 1904 als eerste over Normandië vloog. Zenith was ook de bouwer van het Aéronef Type 20-uurwerk waarmee tal van vliegtuigen werden uitgerust. In de jaren zestig was Zenith dan weer de horlogemaker van de Italiaanse luchtvloot. In die periode ontstond de Pilot, de collectie die dit jaar weer van onder het stof wordt gehaald ter ere van de grote verbondenheid tussen Zenith en de luchtvaart. We vinden er onder meer een heruitgave van de Aéronef Type 20 terug (met een horlogekast met een diameter van maar liefst 57,5 mm). De Pilot Big Date (42 mm) is een pure en simpele terugkeer naar de esthetiek en de functionaliteit van de chronograaf uit 1960.

De link met het heden is in ieder geval verzekerd, en wel dankzij de Pilot Double- matic. Het polshorloge, met een diameter van 45 mm, beschikt over een automatische chronograafbeweging ( El Primero) en geeft ook een tweede tijdzone aan. De 24 tijdzones waaruit je kunt kiezen zijn weergegeven aan de hand van de namen van de belangrijkste steden. Of hoe je al een vakantiegevoel kunt krijgen door gewoon nog maar naar je polshorloge te kijken.

DOOR PATRICK DELAROCHE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content