Tijdens de fan days van de Belgische eersteklassers zijn niet de spelers maar wel de supporters de helden van het team. De clubs sparen kosten noch moeite om hun aanhang een onvergetelijke dag te bezorgen. Een rondvraag in eerste klasse.

Een fandag is voor de voetbalclubs de ideale opener van het nieuwe voetbalseizoen. Het is de perfecte manier om iets terug te doen voor de onvoorwaardelijke steun die ze krijgen van hun achterban. De supporters ontmoeten er de nieuwe gezichten uit de spelerskern en gaan met hun helden op de foto. Zo wordt de band met de twaalfde man alleen maar sterker. De invulling van de fandag is bij alle clubs grotendeels gelijk: signeersessies, animatie voor de kinderen, open training, horecastandjes, een galawedstrijd, een muzikale act… Een heuse Vlaamse kermis! Bij landskampioen AA Gent gaan ze nog een stapje verder en pakken ze dit jaar uit met een unicum: “Onze fan day begint met een ontbijt waar de supporters samen eten met het team. Dichter bij de spelers kan je onmogelijk komen. ’s Middags wordt het zelfs nog leuker, want tijdens de lunch dienen de voetballers het eten op voor de fans”, zegt Patrick Lips, commercieel directeur van AA Gent.

Succesverhaal

De clubs investeren fors in de fandagen en dat weten de supporters te appreciëren. Jaar na jaar is de opkomst massaal. Zowel de grotere als de kleinere clubs mogen jaarlijks duizenden mensen verwelkomen. Anderlecht en Club Brugge lokten vorig jaar meer dan 20.000 enthousiastelingen naar hun fan day. Maar ook ploegen buiten de G5 doen het goed, zo zakten er in 2014 respectievelijk 4500 en 3500 supporters af naar Daknam en Mambourg voor de fandagen van Lokeren en Charleroi.

Er zijn enkele factoren die invloed hebben op het succes van zo’n dag. Het klinkt banaal, maar het weer speelt een zeer grote rol. Als de regen met bakken uit de lucht valt, komen de mensen niet naar het stadion. Nog belangrijker zijn de transfers die de club doet. Als er aantrekkelijke nieuwe spelers worden gehaald, zullen de supporters die maar al te graag ontmoeten. Heel wat aspecten bepalen dus of de opkomst groot is of niet. “Vroeger waren die aantallen trouwens veel kleiner, toen kwamen enkel de echte voetballiefhebbers pur sang opdagen. Nu brengen die hun vrouw en kinderen mee en is de fandag een familie-event”, aldus Kirsten Willem, persverantwoordelijke van Club Brugge.

Dankzij de partners

De voetbalclubs mogen dan heel wat moeite doen om een schitterend initiatief op poten te zetten, toch kunnen ze dat niet alleen klaarspelen. De partners – de teams spreken niet over sponsors – zijn van essentieel belang voor de organisatie van de fandag. Het zijn die bedrijven die met creatieve voorstellen op de proppen komen omtrent de animatie. De clubs bekijken dan samen met hen wat ze de fans allemaal kunnen aanbieden en houden er rekening mee dat ze voor jong en oud voldoende activiteiten voorzien. Want als er één ding is dat opvalt, dan is het wel dat alle ploegen ernaar streven om van de fan day een evenement te maken voor de hele familie. “Onze partners hebben verschillende standjes waar groot en klein hun gading vinden. We maken er echt een familie-evenement van”, zegt Herman Van de Putte, persverantwoordelijke van KSC Lokeren.

Allerkleinsten

Bij het samenstellen van het programma voor de fandag besteden de teams héél veel aandacht aan de jeugd. Er zijn dan ook ontelbaar veel activiteiten voor de kinderen gaande van springkastelen tot schminkstanden. Zo proberen de voetbalploegen de allerkleinsten warm te maken voor hun club, want dat zijn tenslotte de supporters van de toekomst. Volgens Stephan Poelmans, commercieel directeur van RC Genk, lukt dat erg goed: “De kids gaan samen met hun opa naar de fandag en maken er de dag van hun leven mee. Het is een leuke uitstap en ze leren de ploeg kennen.”

Tijdens de galawedstrijden op de fan days kunnen de allerkleinsten de sfeer opsnuiven. Eens ze daarvan geproefd hebben is de kans groot dat ze terugkeren. “Vanaf het moment dat een kind juicht voor een club, is hij fan voor het leven”, zegt Stan Niesen, commercieel directeur van STVV. Daarom bieden verschillende ploegen kinderen jonger dan twaalf een gratis abonnement aan indien ze vergezeld worden door een volwassene. Als de jongeren ouder zijn dan twaalf zetten ze hun ouders dan een beetje onder druk om voor hen opnieuw een seizoenskaart aan te schaffen, ook al is dat dan niet meer gratis. Toch is niet iedereen ervan overtuigd dat een fan day het ideale recept is om nieuwe mensen aan de club te binden. “Er bestaat geen scenario om nieuwe fans te werven. Het moment waarop iemand supporter wordt van een ploeg valt niet te voorspellen. Sommigen worden op hun zesde verliefd op een team terwijl dat bij anderen pas gebeurt als ze veertig zijn”, beweert David Steegen, persverantwoordelijke van Anderlecht. Yuri Hermand, de organisator van de fandag van Charleroi, is het daarmee eens: “Het zijn bijna altijd dezelfde supporters die komen, dus ik denk niet dat wij op de fandag veel nieuwe supporters werven.”

Ideeënbus

In de loop der jaren is het concept van de fandagen grotendeels gelijk gebleven. Het vaste format (signeersessie, galamatch, ploegvoorstelling) blijft behouden, maar de clubs evalueren de fan day ieder jaar en kijken wat beter kan. “Na afloop bekijken we het draaiboek en bepalen we waar progressie mogelijk is. Sommige zaken zijn heel praktisch, bijvoorbeeld de elektriciteitsvoorziening voor de eetkraampjes”, zegt Ward Callens, pr-manager van Waasland-Beveren. Omdat de fandag volledig in het teken staat van de achterban gaan de clubs te rade bij de supportersfederaties. Die kunnen dan vertellen wat ze verwachten tijdens de fan day. De ideeën van de twaalfde man belanden niet in de prullenmand. Zo organiseert RC Genk dit jaar op vraag van de supporters voor het eerst een wedstrijd tussen oud-spelers. Die match past in de Blauw Bloed-campagne waarmee de club terug de aandacht wil vestigen op het Limburgse bloed van het team. Op die manier is de fandag een evenement vóór en ook een beetje dóór de supporters.

DOOR MATTHIAS DE LANGHE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content