De verdachte wederopstanding van McLaren.

Kimi Räikkönen is geen man van woorden. Zijn nederlaag in Hockenheim, anderhalve week geleden, vatte hij dan ook kurkdroog samen: “McLaren is nu met voorsprong de snelste auto.” Het zei alles over het verloop van de Duitse grand prix, waarin Lewis Hamilton dolde met de concurrentie. De wederopstanding van Mc Laren en Hamilton, die eerder in Silverstone al een haast historische prestatie had neergezet, liet zich volgens de meer technisch onderlegde waarnemers verklaren door de nieuwe voorvleugel. Die zorgt immers voor een betere neerwaartse druk op de voorbanden. Zonder in de technische details te treden: het resultaat is een auto die zich nu veel evenwichtiger en neutraler gedraagt in de bochten. Het kan al vlug een paar tienden van een seconde schelen, kostbaar in de formule 1, want meer moet dat niet zijn om het verschil te maken. Maar er lijkt meer aan de hand te zijn.

De Britse krant The Daily Telegraph wist na de grand prix van Hockenheim immers te melden dat achter het stuur van de Mc Laren vier peddels zitten. Merkwaardig, want normaal zijn er dat maar twee, eentje om op te schakelen en eentje om naar de lagere versnelling te schakelen (een F1-wagen doet het al lang zonder klassieke versnellingspook). Het vermoeden bestaat nu dat die bijkomende twee hendeltjes worden gebruikt om het motorkoppel tijdelijk te verkleinen. En dat motorkoppel, dat is net zoals in uw en mijn auto de kracht waarmee het vermogen door de wielen op het wegdek wordt overgebracht, en die bij uitbreiding de acceleratiekracht bepaalt. En waarom McLaren die kracht dan tijdelijk zou willen verkleinen, in de bochten? Omdat te veel motorkoppel voor doorslippende wielen kan zorgen, en dat betekent … tijdverlies . Als de theorie van de Britse krant klopt, dan kan Lewis Hamilton voor, in en na een bocht dus zelf bepalen in welke mate hij de kracht van zijn motor op de wielen overbrengt en ervoor zorgen dat hij nooit last krijgt van de gevreesde wielspin. En dat begint sterk te ruiken naar zogenaamde tractiecontrole. Inderdaad, het concept dat eind vorig seizoen werd verbannen en sindsdien op de lijst van de streng verboden middelen staat. Alleen is het in dit geval blijkbaar de rijder zelf die ingrijpt, en niet het systeem op een automatische manier. Afwachten dus hoe de autoriteiten reageren op deze nuance. Na de race in Duitsland werd de motor van Hamilton alvast verzegeld voor een controle, maar dat is in dit stadium van het kampioenschap niet meer dan routine.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content