De Pantofola d’Oro was de jaren zestig tot de jaren negentig in Italië dé referentie inzake voetbalschoenen. Nu wil het Italiaanse merk dat worden in het segment van de sneakers.

Pantofola d’Oro zag het levenslicht aan de Adriatische kusten, bij Ascoli Piceno. Een zekere Emidio Lazzarini werkte er als schoenmaker. Een stiel die bij de Lazzarini’s generaties lang van vader op zoon werd doorgegeven. Aangezien hij in zijn vrije tijd een amateurworstelaar was, besloot Emidio een paar comfortabele en soepele schoenen te maken waar hij zijn favoriete sport mee kon beoefenen. Zijn pantoffels verwierven al snel de nodige faam zodat alle worstelaars uit de buurt een paar bestelden. Lazzarini had meteen door dat hier geld mee te verdienen viel en begon zijn aanbod uit te breiden. Francesco Moser stelde het werelduurrecord scherper met een paar Pantofola d’Oro aan de voeten en ook ClaudioChiapucci was vaste klant bij Lazzarini. Toch waren de voetballers uit Ascoli de allereerste profsporters op Pantofola d’Oro. Gepassioneerd als hij was, deed Lazzarini niets anders dan zich wijden aan het constant perfectioneren van zijn schoenen.

De opmars van PdO

Emidio Lazzarini vraagt aan de bekende Braziliaanse winger Garrincha, die met de Seleção in 1958 en 1962 het WK won, of hij geen op maat gemaakte voetbalschoenen nodig had. Garrincha had immers een beenlengteverschil van maar liefst 6 cm en x-benen. Daar een geschikte oplossing voor vinden leek Lazzarini wel een uitdaging. Het resultaat bleek een succes te zijn en John Charles, sterspeler van het Juventus van weleer, noemde de Pantofola d’Oro “geen voetbalschoenen, maar gouden pantoffels”. Zo zag Lazzarini zijn merknaam meteen bevestigd. In de jaren zestig golden zowel Inter Milaan als AC Milaan als de referentie in het Europees voetbal en het was dan ook een droom die uitkwam toen beide selecties zich volledig door Lazzarini van professioneel schoeisel lieten voorzien. De absolute doorbraak kwam er toen de Squadra Azzura in 1982 de wereldtitel behaalde tijdens het WK in Spanje. De Squadra kreeg er een derde gouden ster bij op haar shirt en de schoenen van Pantofola d’Oro verwierven wereldfaam.

In de jaren negentig brokkelde het imperium van PdO echter langzaam maar zeker af. Pantofola d’Oro werd slachtoffer van het eigen vakmanschap en kon niet meer voldoen aan de talloze aanvragen aangezien elke schoen nog steeds met de hand werd gemaakt.

Over smaak en kleur …

Niet alleen Garrincha en Charles, maar ook Johan Cruijff, RobertoMancini, MarcovanBasten, Jurgen Klinsmann, Ferenc Puskás, Alfredo Di Stefano, Lev Yashin, Rivera, FabioCapello, Falcão, Roger Milla en tal van andere sterren schitterden met een paar PdO’s aan hun voeten. Tegenwoordig woedt er op fora zoals soccerbible.com een hevige discussie tussen liefhebbers van het handwerk en voorvechters van de technologie. Zij die altijd de nieuwste en lichtste materialen willen, vinden de handgemaakte PdO’s maar niets aangezien die niet voorzien zijn van een of andere chip. Ze mogen dan wel geenhoogtechnologisch staaltje zijn, ze zitten wel lekker en comfortabel, vinden dan weer de voorstanders van het klassieke model.

Pantofola d’Oro mag dan wel een legende in de voetbalwereld geweest zijn, dat belet hen niet om zich momenteel helemaal op de wereld van de sneakers toe te leggen. Het merk uit Ascoli wil stijlvolle mannen van de juiste schoenen voorzien bij elke vorm van ontspanning. Maar klasse betekent niet automatisch onopvallend. Dankzij de Italiaanse vlag en de opgewekte kleuren die sommige modellen sieren, mikt de schoenmaker wel degelijk op je aandacht.

Traditie en evolutie

Dat ze bij Pantofola d’Oro ook de kaart van de evolutie trekken, mag blijken uit de samenwerking met het avant-gardistische merk uit Japan, 45 rpm. Naar aanleiding van de 125e verjaardag van PdO brachten de twee merken een gezamenlijke collectie op de markt. In die collectie – die uitblinkt door een bijna chirurgisch oog voor detail – is alles uit organisch katoen gemaakt. Het Italiaanse merk heeft overigens ook een Amerikaanse lijn op de markt gebracht onder de naam ‘ Pantofola America Group’. Ambassadeur van die lijn is niemand minder dan Adam Levine, de charismatische zanger van Maroon 5. Om het verhaal helemaal compleet te maken werkt PdO samen met schoenenwebsite ProDirect, wat hen de exclusiviteit voor Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten opleverde. Klaar om weer de wereld te veroveren.

DOOR DANIEL MORENO

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content