Luc Huysmans
Luc Huysmans senior writer bij Trends

Zeventien van de negentien tweedeklassers die in het seizoen 2008/09 zullen strijden om promotie naar eerste klasse, boekten in het seizoen 2006/07 een gezamenlijk operationeel verlies van ruim 5,7 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van het economisch weekblad Trends. Van twee clubs – Oostende en Tienen – kon Trends de balans niet inkijken.

Amper drie ploegen (STVV, Doornik en Oud-Heverlee Leuven) van de zeventien slagen er zonder uitzonderlijke inkomsten in het break-evenpunt te bereiken. Negen ploegen (Doornik, Eupen, Lierse, Namen, KVSK United, Virton, Luik, Ronse en Brussels) onder hen hebben op hun balans meer schulden dan activa. En tien ploegen (Beveren, Doornik, Eupen, Lierse, Namen, KVSK United, Virton, Luik, Ronse en Brussels) kampen met een negatief eigen vermogen.

Het verschil met eerste klasse is frappant. Ook hier zijn van twee clubs de gegevens niet bekend: Lokeren en FCV Dender. Slechts vijf (Tubeke, Cercle Brugge, Charleroi, Gent en Moeskroen) van de resterende zestien ploegen voor het seizoen 2008/09 kampen met een negatief eigen vermogen en een schuldgraad van meer dan 100 %. Drie eersteklasseploegen (Tubeke, Gent en Standard) moesten een nettoverlies optekenen.

Toch is er nog hoop voor de tweedeklassers.

Met Beveren, Lierse, Antwerp, Brussels en STVV zitten er heel wat ex-eersteklassers in tweede. Een affiche STVV-Lierse oogt minstens even interessant als Tubeke-Moeskroen. De clubbestuurders uit tweede hopen dat die aantrekkelijke affiches voor hogere toeschouwersaantallen zullen zorgen. Naast sponsoring is ticketverkoop immers de belangrijkste bron van inkomsten voor de tweedeklasseclubs, die naast tv-gelden grijpen.

Toch start Euro1080, de omroepdochter van het beursgenoteerde faciliteitenbedrijf Alfacam, met live-uitzendingen van wedstrijden uit de tweede klasse, die wordt omgedoopt tot EXQI League en wordt uitgezonden op de sportzender EXQI Sport. Voorzitter Gérard Herbigniaux van Excelsior Virton: “EXQI League? Mooie naam. Maar buiten wat mediabelangstelling levert het ons niets op. Dat is ten vroegste voor binnen twee, drie jaar, schat ik.” Inderdaad: mits de kijkcijfers wat meevallen, kan dit op termijn extra sponsors en dus extra inkomsten opleveren. “Je moet de EXQI League in zijn ruimere context zien”, meent ook Guido De Croock van de Nationale Voetballiga. “We willen eerst het product ’tweede klasse’ verkoopbaar maken. Daarvoor moeten we af van ons underdogstatuut. Wij zijn geen superliga, maar de toekomst ziet er toch ook niet slecht uit.” David Steegen, verantwoordelijke voor EXQI Sport, vult aan: “Nu komen de tweedeklassers amper aan bod op tv. En de ervaring is toch dat, hoe meer een sport op tv te zien is, hoe meer toeschouwers ze trekt.”

LUC HUYSMANS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content