Romelu is hier binnengekomen in het derde jaar en ik denk niet dat hij veel veranderd is”, zegt Piet Vandermot, directeur van het Sint-Guido Instituut in Anderlecht. “Hij werd mij gepresenteerd als een mogelijk goudhaantje, maar op school wilde hij altijd al als een gewone leerling en niet als een vedette behandeld worden. Zoals iedereen maakt hij fouten, maar hij erkent die. Eigenlijk is hij een vrij volgzame, doordeweekse, aangename en dankbare jongen.

“Het woord ‘goudhaantje’ interpreteerde ik destijds in termen van talent, maar nu circuleren er bedragen van twintig miljoen euro aan transferwaarde. Daar wordt hij onvermijdelijk mee geconfronteerd, maar ik denk niet dat hijzelf daarmee bezig was. Romelu weet wat hij wil, hij vindt voetballen het leukste wat er is en zijn doel is om ooit voor Chelsea te spelen, maar voor de rest wil hij een zo gewoon mogelijk leven leiden. Vrouwen die naar hem opkijken en zo: mijn indruk is niet dat hij vindt dat het er allemaal bij moet komen. En ik denk dat hij weet dat je ook zonder miljoenen euro gelukkig kunt zijn. Van inborst is hij zeker geen goudzoeker, niet iemand die het goud gaat opzoeken. Hij is bijvoorbeeld niet altijd gelukkig met alle reclamespotjes die hij moet opnemen. Liever zou hij hier wat meer bij zijn vrienden zijn, omdat hij op school niet geleefd wordt en gewoon zichzelf kan zijn. Bij hem voelde ik nooit dat hij dingen deed om een vedette te worden of zelfs nog maar numero uno te zijn in de klas. Ik vind dat hij verstandig met die rol omgaat.

“Het grote verschil is dat hij ondertussen een leven leidt dat moeilijker te combineren is met zijn studie dan vorig jaar, omdat de nationale ploeg en ook meer randactiviteiten van Sporting erbij zijn gekomen. Hij was nog heel weinig op school en de studiebegeleiding gebeurde meer op afstand. Romelu doet wel heel veel zelfstandig. Hij maakt opdrachten, behaalde een voldoende voor zijn stage bij het uitzendbureau Randstad Interim in Laken, is behoorlijk bezig met zijn eindwerk en de examens die hij al aflegde, zijn niet van die aard dat hij niet meer kan slagen. Maar we zullen hem zijn diploma niet cadeau doen. We vergaderden al meer dan één keer om hem daar in het bijzijn van zijn ouders en Peter Smeets, zijn begeleider bij Sporting, op te wijzen. Dat iemand de les niet volgt omdat hij elders een stukje aan zijn persoonlijkheid werkt, is oké voor ons, maar leerlingen moeten aantonen dat ze de eindtermen bereikten, de vereiste competenties verwierven. Wat dat betreft, ligt de lat voor iedereen gelijk. Desnoods wordt het tweede zit.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content