F1-baas Bernie Ecclestone zoekt een akkoord met de teams.

De GP van Monaco onderstreepte het vorig weekend nog maar eens: zelden bracht de F1 meer spanning. In de slotronden reden niet minder dan zes auto’s binnen een spanne van vier seconden. Maar terwijl het asfalt een meeslepende strijd brengt, woedt achter de schermen oorlog. Met een inzet die niet in podiumplaatsen wordt gerekend, maar in miljarden. Bernie Ecclestone wil immers naar de beurs met zijn product. Alleen moet hij daarvoor eerst alle neuzen in dezelfde richting zetten. En dat probeert hij op zijn eigen manier: ervoor zorgen dat de anderen ruzie maken.

Ecclestone werkt niet alleen voor eigen rekening – hij heeft nog altijd 5,3 procent van de aandelen in de holding die de commerciële rechten van de F1 bezit – maar ook voor CVC Capital Partners. Die investeringsmaatschappij verwierf in 2006 de meerderheid van de aandelen, maar hield Ecclestone als grote baas. Natuurlijk willen Bernie en CVC dat de handel zo veel mogelijk opbrengt. Een van de manieren om snel serieus wat cash te genereren, is naar de beurs gaan. Lees: aan het publiek en nieuwe investeerders verkopen. Dat zou gebeuren in Singapore, omdat sommige reglementeringen daar minder strikt zijn, en meteen minstens 2 miljard dollar opbrengen.

Maar er zit een dikke adder onder het gras. De grote beursgang kan er alleen komen als de zogenaamde Concordeakkoorden, die eind dit seizoen aflopen, worden vernieuwd. Die bepalen hoe de inkomsten van de F1 procentueel worden verdeeld tussen de aandeelhouders en de teams. Dat huwelijkscontract vernieuwen was altijd een heikele oefening. De vorige keer, in 2009, dreigden de teams ermee hun eigen ‘formule 1’ te beginnen zonder Bernie en CVC. Daarom hanteert Ecclestone nu een nieuwe strategie: met ieder team afzonderlijk onderhandelen.

In de eerste twee races van het seizoen daagde Ecclestone bewust niet op, maar liet de F1-paus vanuit Londen constant ballonnetjes op. Zoals toen hij een dikke maand geleden meldde dat “de nieuwe akkoorden bijna rond waren met alle belangrijke teams onder wie Ferrari en Red Bull”. Bij Mercedes, dat helemaal niet akkoord ging met de voorstellen van Bernie, werden na de auto’s ook de gezichten grijs. Achter de schermen was zelfs even sprake van een klacht bij de Europese Commissie. Ook nu in Monaco zei Bernie dat de teams akkoord gingen met zijn voorstel, maar viel de naam van Mercedes nergens te horen.

Het probleem is dat de teams inderdaad geen front meer vormen, zo leep speelt de ondertussen 81-jarige Ecclestone het. Aan het ene team belooft hij meer geld (Red Bull, zo wordt er gefluisterd) en de grote baas van een ander team (Luca di Montezemolo van Ferrari?) belooft hij een plaats in de raad van bestuur van de F1. Zoals hij altijd deed: verdelen en heersen.

door jo bossuyt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content