De Vlaamse tv-zenders brachten de 5-0-afgang van België tegen Spanje in La Coruña niet rechtstreeks op de buis. Alleen het Franstalige RTL-TVI betaalde ’tussen 50.000 en 70.000 euro’ aan de Spaanse maatschappij Santa Monica, die samenwerkt met de Spaanse voetbalbond. De oorspronkelijke vraagprijs bedroeg 600.000 euro. Voor het uitduel tegen Armenië moest er worden onderhandeld met het Duitse agentschap SportFive. VT4 beschikt voor België over de licentie.

Opvallend is dat ook enkele Europese confrontaties (AA Gent-AS Roma en Sivasspor-Anderlecht) afgelopen zomer het scherm niet haalden. “Het is crisis, dat moet voor iedereen maar eens duidelijk zijn”, beweert Luc Van Langenhove, de manager sport van de VRT. “Niks wordt nog gekocht, door geen enkele zender. De markt is gewoonweg ingezakt! Wij beschikken over een breed voetbalpakket: de Jupiler Pro League, de thuiswedstrijden van de Rode Duivels én de Cofidis Cup, die wij hebben gepromoot en opnieuw tot leven wekten. Bovendien konden we ook de Europa League gedeeltelijk in huis halen. Maar daarmee zijn onze middelen dan ook opgebruikt. Niemand kan alles hebben. Wij móéten besparen. In het verleden namen wij al eens van VT4 een kwalificatieduel in Bosnië-Herzegovina over. Maar de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel. De wedstrijd in Armenië wordt door ons zeker niet uitgezonden.”

Kirstof Demasure, woordvoerder van VT4, stelt het als volgt: “Onze houding is dat we per wedstrijd kijken of er daar voor ons een opportuniteit ligt. Bij het begin van het nieuwe tv-seizoen willen wij op zaterdagavond uitpakken met een vaste filmafspraak. Dan hebben we in principe geen plaats voor voetbal. We houden dus rekening met onze programmering en uiteraard ook met ons budget.”

Stefan Van Loock (EXQI) zegt niet op voorhand neen tegen de nationale ploeg. “Maar voorlopig is die toch niet echt een prioriteit”, poneert hij. “Ik begrijp dan ook dat er weinig interesse bestaat. Tegen Spanje een heel laat aanvangsuur, Rode Duivels niet attractief én toch iets te veel geld voor wat het maar waard is.”

Dirk Deferme (VMMa) omschrijft het toch liever anders. “Onze mindere interesse moet je vooral zien als een momentopname”, oppert hij. “Wij focussen ons hoofdzakelijk op de Champions League. Aan iedereen die een onderdeel van een tv-zender budgettair beheert, wordt gevraagd om echt heel goed te rekenen. Wij voelen ons dan ook niet geroepen om een extra inspanning te doen voor de uitwedstrijden van de Belgische nationale ploeg.” S

FRéDéRIC VANHEULE

‘De bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel.’

Luc Van Langenhove

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content