Reist Bernie naar Bahrein?

Misschien weet u het ondertussen al, maar de kans is groot van niet: of de grand prix van Bahrein wordt geschrapt. Dat gebeurde vorig jaar al, toen de roep naar democratie voor alle etnische groepen ontaardde in groot straatgeweld. “Ik zie niet in waarom Bahrein in 2012 niet op de kalender zou staan”, zei Bernie Ecclestone toen. “Tegen dan zal de rust wel teruggekeerd zijn.”

Ondertussen is het weer tijd voor Bahrein en is de rust niet teruggekeerd. Begin deze maand viel opnieuw een dode tijdens straatprotest, en er ligt al een nieuwe tijdbom te smeulen: de gezondheidstoestand van ene Abdulhadi Alkhawaja gaat er zienderogen op achteruit. Als hij in de aanloop naar 22 april overlijdt, is de kans groot dat de vlam serieus in de pan slaat. Alkhawaja is immers de voorman van het onlangs opgerichte Centrum voor de Rechten van de Mens in Bahrein. Daarbij komt dat een andere spilfguur van het centrum, ene Nabeel Rajab, vorige week een verwittigende vinger uitstak tijdens een interview met BBC Four. “De autoriteiten van Bahrein zeggen dat de grand prix moet plaatsvinden omdat het evenement het land kan verenigen. Maar dat zijn de woorden van een dictator, niet de mening van het volk.”

Net als een jaar geleden mengt ook de Britse politiek zich nu in het debat. Parlementslid Richard Burden van Labour riep vorige week op om niet naar Bahrein te reizen. En ook in de paddock zijn de tegenstanders van de race niet op een paar handen te tellen. Damon Hill, tegenwoordig actief als consultant bij televisiezender Sky Sport, zei vorige week: “Een grand prix gaan rijden in een land dat in een soort staat van beleg verkeert, kunnen we niet maken.”

In de paddock wordt er dan ook rekening mee gehouden dat Bahrein niet doorgaat. Alleen laat Bernie Ecclestone niet in zijn kaarten kijken. Meer dan de melding dat de FIA de situatie “nauwgezet opvolgt”, valt bij de hoogste F1-instanties niet te rapen. Voor Ecclestone staat immers veel op het spel, want als de race voor de tweede keer op rij wegvalt, kan hij Bahrein in 2013 niet meer op de kalender zetten. Terwijl de Bahreini met meer dan 35 miljoen euro bij de beste betalers horen. Achter de schermen valt dan ook te horen dat de jumbojets van Formula One Management, die het materieel van de teams transporteren, twee vluchtplannen hebben voor zondagavond, na de race in Shanghai: naar Bahrein of… naar Europa. Of hoe de knoop wellicht zondagavond wordt doorgehakt.

Maar de paddock zit met nog een andere prangende vraag: als de race toch doorgaat, reist Bernie dan zelf naar Bahrein? Toen de Tweede Golfoorlog in 2003 uitbrak en er geruchten waren over terroristische dreigingen in Maleisië, stuurde de grote baas zijn kat naar Sepang. Dat kan hij zich nu niet permitteren. Alles doen om zijn winkel in Bahrein te krijgen en dan zelf bang thuisblijven: de internationale pers staat nu al klaar om hem neer te sabelen als hij dat durft.

door jo bossuyt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content