Van de klassiekers over de experimentele shirts naar de meest originele voetbaltruitjes. Ziehier de laatste nieuwe tendensen in de wereld van de voetbalshirts.

Engeland

De Three Lions lijken een uitrusting op hun maat gesneden te hebben gevonden. Na de kwalificatie voor het EK 2012, dwong het team van Fabio Capello een zege af tegen Spanje in deze mooie, old school shirts. Toeval of niet? De (bij)gelovige Engelse supporters zullen hun team op het EK toch maar wat graag in deze uitrusting zien aantreden.

Kameroen

De Ontembare Leeuwen en Puma hebben hun krachten al enige tijd gebundeld in de hoop om samen te overleven in de jungle die de voetballerij toch wel is. Het doel? Uithalen op het WK 2014 in Brazilië. Velen vragen zich af of Samuel Eto’o er dan nog bij zal zijn. Als je het ons vraagt zal de best betaalde speler ter wereld zich nog wel eens kunnen opladen voor een laatste afscheidsrondje op het allerhoogste niveau.

Nederland

De shirts van Oranje hebben er ooit wel eens anders uitgezien – wat wil je ook met dat felle oranje – maar nu komen de jongens van Bert Van Marwijk sober en stijlvol voor de dag. Dankzij de Dri-Fit technologie blijven onze noorderburen ook “koeler en droger tijdens de inspanning”.

Fossombrone

Dit is ongetwijfeld de club met de meest opvallende shirts ter wereld. En dat hebben de Italianen volledig aan Dirk Bikkembergs te danken. Onze Antwerpse modekoning kocht het amateurploegje enkele jaren geleden op en gebruikt Fossombrone sindsdien als persoonlijk testlabo met levensechte proefpersonen. Sprak er daar iemand van avant-gardisme?

Real Madrid

La Roja ja, maar niet het rood van de Spaanse nationale ploeg. Real Madrid koos ietwat verrassend voor een rode uitrusting voor de uitwedstrijden van de Champions League. Misschien wil De Koninklijke het spel van de Spaanse Selección wel imiteren? Wat de kleuren betreft, zit het in ieder geval al goed dan.

Frankrijk

Sinds maart 2011 cruiset Frankrijk op verplaatsing in het marineblauw door kwalificaties en vriendschappelijke wedstrijden. Nike heeft het in zijn perscommuniqué over “marineblauw, dat al van in de 19e eeuw tot het Franse culturele erfgoed behoort”. Het nieuwe shirt mag dan wel nog niet alle supporters overtuigd hebben, het heeft misschien wel mee voor de kwalificatie voor het EK 2012 gezorgd.

Italië

De Squadra Azzurra (het blauw is een hommage aan de Koninklijke familie uit de Savoie) is het op drie na duurste shirt. In het nieuwe contract staat dat Puma, de Duitse kledingsponsor, er zo een 16,5 miljoen euro per jaar tegenaan gaat gooien. Wat er ook van zij, de Italianen beschikken over een prachtig shirt om het EK voor de tweede keer binnen te halen. Italië won eerder al in 1968.

Universitario

Universitario is een van de meest legendarische clubs uit Zuid-Amerika. Bij de oprichting beslisten de Peruvianen om in het wit te spelen, bij wijze van hommage aan grootmacht Real Madrid. De legende wil dat de spelers vlak voor een wedstrijd hun normaal gezien witte shirts plots in crèmekleur terugvonden. Ze hebben het dan maar bij die crèmekleur gehouden en dat heeft hen geen windeieren gelegd. La Crema voetbalde immers al achttien landstitels bij elkaar.

Juventus

Het is al langer geweten: Italianen hebben iets met roze shirtjes, maar bij Juventus heeft het roze het (gelukkig?) niet verder dan tweede shirt geschopt. Heeft dat te maken met de Giro? Niet echt. De Oude Dame speelde al in 1897 in het roze, maar veranderde – na een foute levering – naar de combinatie zwart-wit.

Spanje

Ook de Spanjaarden zullen op het EK in Polen en Oekraïne in nieuwe shirts te bewonderen zijn. Met dat leuke gouden sterretje vlak boven de vlag, gewoon om iedereen er even aan te herinneren wie er nu ook alweer de regerende wereldkampioen is. Het moge duidelijk zijn dat de Selección ook dit keer weer het te kloppen team is. Adidas ziet het met plezier gebeuren en telt zijn winst in de Spaanse en Zuid-Amerikaanse fanshops waar de shirts van La Roja als zoete broodjes over de toonbank gaan.

DOOR DANIEL MORENO

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content