Citroën besluit het eerste hoofdstuk van het gamma, waarmee het zich van de concurrentie tracht te onderscheiden, met de DS5. De nieuwe Citroën is van alle markten thuis, maar het is zeer de vraag of dat zal volstaan om de liefhebbers van de zogenaamde luxewagens te overtuigen.

Een echte coupé kun je het niet noemen, hij heeft meer weg van een berline, maar is nu toch ook weer geen echte break. Kortom, de DS5 laat zich niet in één vakje steken. Dankzij de plooien in het koetswerk en de details die wat barok aandoen – denk maar aan de gechromeerde bogen rond de motorkap – ziet de carrosserie van de DS5 er wel heel uniek uit. You love it or you hate it. In navolging van de legendarische DS uit de jaren vijftig hoedt de nieuwe DS5 zich voor het nemen van de platge(t)reden paden. Hij oogt compact, maar is verrassend groot en vooral ook erg handig in gebruik dankzij de grote koffer (468l) en het ruimtegevoel binnen in de wagen.

De originele stijl wordt ook binnen doorgetrokken en het moge duidelijk zijn dat er wel wat inspiratie uit het design van een vliegtuigcockpit werd gehaald. Daarvan zijn de talloze lichtschakelaars, die drie kleine venstertjes in het dak omringen en zo geplaatst zijn als de knopjes in een cockpit, het beste bewijs. De DS5 trekt duidelijk de kaart van de verfijning en ontgoochelt daarbij geenszins. Vooral bij de duurdere uitvoeringen zijn de gebruikte materialen (metaal en leder) van erg hoge kwaliteit en oogt de afwerking uiterst verzorgd.

Ook de stoelen verdienen een pluim, vooral de exemplaren met de iets duurdere bekleding. Gelukkig maar want de ophanging toont zich weinig efficiënt als het op het filteren van oneffenheden in de weg aankomt. Het DS-imago indachtig bewijst ook de DS5 zich als een dynamische wagen die garant staat voor rijplezier, en dat onder meer dankzij de stevige schokdempers. Die keuze is haar geld ook waard want de DS5 is naast soepel ook nog verrassend precies. Het 1.6 THP-model met 200 pk is dan weer uiterst sportief. Het 2.0l HDI (163 pk) blok mag de DS5 dan wel een tikkeltje minder scherp maken, het doet hem wel uitblinken qua power en discretie. De 1.6l THP-benzinemotor, met iets minder pk’s (159 pk) en een automatische versnellingsbak, vervolledigt samen met de 1.6l HDI (112 pk) het gamma. Die laatste toont zich vooral erg sober en wordt niet geholpen door de bijna gerobotiseerde zestrapsautomaat die een wel erg flauw rijgedrag oplevert.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content