‘De eerste vier jaar van het voorzitterschap dienen om je positie te behouden.’ FIFA-voorzitter Sepp Blatter over de hete hangijzers van het wereldvoetbal : een gesprek.

Welk gevoel het geeft om iedere dag te ontwaken als de voorzitter van de FIFA, zeg maar de baas van het wereldvoetbal ? De Zwitser Sepp Blatter lacht. “Om te beginnen ben ik iedere dag bij het ontwaken blij dat ik nog leef. Dat is de basis van alles.” Van ochtendhumeur ondervindt Blatter weinig hinder. “Sinds ik bij de FIFA ben, heb ik mijn droom gerealiseerd : werken voor het voetbal. Want voetbal is natuurlijk veel meer dan tegen een bal schoppen en doelpunten maken.”

Mensen die in een openbare topfunctie stappen, plegen te beloven dat ze niet zullen veranderen. U kwam in 1975 bij de FIFA : bent u nog dezelfde als toen ?

Sepp Blatter : “Uiteraard ben ik veranderd, zoals ook het voetbal is veranderd. Wie beïnvloedt wie ? Dat speelt geen rol, we zijn samen opgegroeid. Voetbal is mijn leven. Mijn leven staat ten dienste van het voetbal, van hoe het wordt gespeeld en de gevolgen daarvan. En die gevolgen zijn overwegend positief. Ik moet zeggen : het is goed dat er in deze wrede wereld zoiets als voetbal bestaat.”

Na de incidentrijke wedstrijd Turkije-Zwitserland kreeg u in Istanbul zware kritiek. U zou meer als een Zwitser dan als de voorzitter van de FIFA hebben gereageerd.

“Ik denk dat dit een totaal verkeerde interpretatie was. Ik heb er altijd een politiek van gemaakt om geen wedstrijden van Zwitserland bij te wonen, precies vanwege het risico om te worden geïdentificeerd als een supporter. Het eerste wat ik heb gezegd, heb ik gezegd als een Zwitserse burger : ‘Mijn felicitaties aan het Zwitserse team voor de kwalificatie.’ Alles wat ik daarna heb verklaard, deed ik als FIFA-voorzitter. De voorzitter van de Turkse voetbalfederatie heeft me verzekerd dat hij mijn positie begreep. Als FIFA-voorzitter kan ik alleen maar zeggen dat er zich bij die wedstrijd een probleem van fair play heeft gesteld.”

U wilt wijzigingen aanbrengen in de procedure van de nationale volksliederen voor een wedstrijd ?

“Ik heb al te veel interlands meegemaakt waar er bij het spelen van de volksliederen werd gejouwd en gefloten. De enige oplossing ligt erin het publiek op te voeden. Misschien moeten we telkens de volksliederen door een publieke aankondiging laten voorafgaan. ‘Laten we rechtstaan voor de nationale volksliederen en dit moment in stilte en in respect voor de beide volksliederen en de beide teams beleven.’ De mensen zouden de nationale volksliederen niet met nationalisme mogen verwarren.”

Welke feedback kreeg u intussen in verband met de experimenten met de Smartball en doellijntechnologie ?

“We probeerden dat uit op het WK voor min 17-jarigen in Peru en nadien op het Club World Championship. We kregen heel veel positieve reacties binnen. Maar zolang we er geen besluit uit trokken, kunnen we het niet in de praktijk integreren. We kunnen het alleen maar op het WK implementeren, als we weten dat het werkelijk werkt. Zolang we niet over die zekerheid beschikken, doen we best voort zonder die hulpmiddelen.”

Denkt u dat het een gevaarlijk precedent was de WK-kwalificatiematch tussen Bahrein en Oezbekistan te laten herspelen omdat de scheidsrechter een technische fout beging bij een strafschopbeslissing ?

“Ik geloof dat dit al eerder gebeurde in een belangrijke Europese clubmatch, maar ik kan me niet meer herinneren welke wedstrijd precies. Het punt is dat het om een technische fout ging en dat Oezbekistan protest aantekende. Had Oezbekistan niet geprotesteerd, dan hadden we het eindresultaat misschien gelaten zoals het was. Maar Oezbekistan protesteerde wel en wilde de eindscore laten omzetten in een 3-0 in hun voordeel. Eerlijk gezegd, ik was verrast dat de assistent-scheidsrechter en de vierde official de strafschop hebben laten trappen. De situatie wordt nochtans zeer duidelijk afgebakend in Law 12. Het was een technische fout, het ging hier hoegenaamd niet om een subjectieve interpretatie van de scheidsrechter.”

Zou u een finale van het WK op deze basis laten herspelen ?

“Laat me dit zeggen : als een scheidsrechter in een WK-finale zo een technische fout maakt zonder dat al die mensen rond het veld – vierde official, commissarissen enzovoort – het opmerken, dan gaat er iets fundamenteel verkeerd.”

Het Duitse organisatiecomité handelt de voorbereiding op het WK opvallend vlot af. Na de complexe organisatie van het vorige WK in Japan en Zuid-Korea zit u daar allicht met grote opluchting naar te kijken.

“Wel, de organisatie verloopt nu een stuk vlotter maar het plezier om een WK bij te wonen blijft hetzelfde voor iemand die van voetbal houdt zoals ik van voetbal houd. Nu, ik geef toe : het is een stuk eenvoudiger voor de FIFA als het WK zo dichtbij wordt gehouden, als er zich geen taalproblemen stellen.”

Kijkt u met vertrouwen naar het WK van 2010 in Zuid-Afrika ?

“Ja. Ik ontmoette laatst de Zuid-Afrikaanse president Thabo Mbeke en zijn vicepresident. Ze werken keihard. Er zijn nog wel wat problemen. Het stadion in Kaapstad, bijvoorbeeld. Ze zullen een nieuw stadion moeten bouwen. Het huidige voetbalstadion in Kaapstad heeft een capaciteit van 22.000 toeschouwers, het rugbystadion kan 34.000 kijkers bevatten. Geen van beide ideale stadions dus.”

Hoe ver staat de FIFA intussen met de zaak-Charleroi en de compensaties voor clubs voor het uitlenen van hun spelers aan nationale ploegen ?

“De zaak-Charleroi is geen kwestie van compensaties maar van verzekeringen.”

Hoe zijn de spelers die deelnemen aan het WK verzekerd ?

“Voor elke internationale wedstrijd moet een speler verzekerd zijn volgens de regels van de FIFA. Die regels werden goedgekeurd door de Europese Unie. Die verzekering is de verantwoordelijkheid van de club. Misschien belanden we in een situatie dat een club tegen haar nationale voetbalfederatie zegt : ‘Onze verzekering dekt geen blessures die onze speler oploopt bij de nationale ploeg.’ In dat geval moet die nationale voetbalfederatie een oplossing vinden. Het is natuurlijk een waanzinnige gedachte dat we internationale wedstrijden van een hoog niveau zouden hebben met spelers die niet verzekerd zijn. Iemand moet het initiatief nemen om dit op te lossen. Daarom heeft de FIFA een speciale verzekering afgesloten voor alle spelers op de eindronde van het WK 2006. Maar de WK-kwalificatiematchen vallen onder de administratie van de confederaties en daar moeten de nationale federaties de verzekeringen van de spelers waarborgen. Als de Marokkaanse voetbalbond dat gedaan had, was er nooit een zaak-Charleroi geweest.”

Er is zoveel wantrouwen tussen de clubs en hun nationale federaties.

“Dat is zeker niet in het belang van de clubs. Clubs willen de beste spelers, dat is logisch. Maar de nationale federaties hebben ook de beste spelers nodig. Ideaal zou een synthese zijn, waarbij beide partijen zeggen : ‘Oké, hier is een internationale kalender, we zetten elk de spelers in wanneer de internationale kalender het toelaat.’ Dan zouden er geen problemen meer zijn. Maar waarom zijn de clubs zo terughoudend ? Wel, onder meer omdat de nationale federaties soms bijkomende, vriendschappelijke wedstrijden organiseren op niet voorziene datums. Langs de andere kant respecteren de clubs ook niet altijd de rustperioden die hun spelers nodig hebben. Als het, bijvoorbeeld, Europese seizoen voorbij is, reizen clubs rond in China, Japan, Zuid-Afrika of de Verenigde Staten om geld te verdienen. In plaats van hun spelers twee of drie weken vakantie te gunnen.”

Hoe vordert de FIFA-operatie tegen corruptie ? Schiet de task force wat op ?

“De twee werkgroepen die de financiën en de competities doorlichten, zijn al aan het werk. Een derde groep zal zich buigen over politieke beïnvloeding en communicatie. De task force zal een rapport voorleggen op het congres van 2006. Op dat congres zullen maatregelen worden voorgesteld die we in 2007 zullen invoeren. Maar als het gaat over, bijvoorbeeld, de nationaliteit van spelers of het aantal clubs in een kampioenschap, dan zullen we meer tijd nodig hebben. Die maatregelen komen er waarschijnlijk in 2010.”

Dus in 2010 zou de FIFA kunnen bepalen dat de nationale kampioenschappen in hun hoogste klasse niet meer dan zestien teams meer mogen toelaten.

“Ik weet niet wat het aantal zou moeten zijn. Hoe dan ook, wij willen een dialoog en geen confrontatie.”

Gelooft u dat het uitvoerend comité van de FIFA de verscheidene belangengroepen in het voetbal voldoende vertegenwoordigt ? Er zitten bij het comité alleen vertegenwoordigers van de nationale federaties en van de confederaties. Moeten bijvoorbeeld ook de clubs en de scheidsrechters geen vertegenwoordiger in het uitvoerend comité krijgen ?

“Ik denk dat er tot dusver altijd een vertegenwoordiger van een club in het uitvoerend comité zetelde.”

Ja maar, dat berust veeleer op toeval, niet ?

“De verkiezing van de leden van het uitvoerend comité gebeurt door het FIFA-congres en niet door de confederaties. Mijn eigen positie als voorzitter, bijvoorbeeld, is daardoor niet zo simpel. Ik ben voorzitter van een raad die niet is samengesteld of verkozen door dezelfde instanties. De leden komen naar de vergaderingen van het uitvoerend comité met hun eigen agenda’s en die verschillen onderling. Wat u suggereert, komt neer op een wezenlijk democratische samenstelling van het comité. Ideaal zou zijn, mochten we in het uitvoerend comité minstens een vertegenwoordiger van de scheidsrechters hebben, een vertegenwoordiger van de coaches, een vertegenwoordiger van de clubs, iemand van de medische commissie – hoewel er in het comité altijd iemand van de medische commissie zit. Dat zou ideaal zijn, maar we hebben ondervonden dat het moeilijk is de structuren te wijzigen. We hebben geprobeerd de statuten te herzien, maar natuurlijk zeiden de confederaties altijd : ‘Nee, nee, we houden het liever zoals het nu is.'”

Uw ambtsperiode als voorzitter loopt tot 2007. Er is geen leeftijdgrens en er zijn evenmin restricties in verband met het aantal ambtsperioden.

“Ik denk dat een limiet aan het aantal ambtsperioden een goede zaak zou zijn. Maar ik vind ook dat een ambtsperiode nu te kort is. Na zijn eerste verkiezing heeft een FIFA-voorzitter slechts vier jaar. In die vier jaar moet hij vooral zijn positie vrijwaren. Ik voel wel wat voor het systeem dat het Internationaal Olympisch Comité (IOC) hanteert : daar wordt de voorzitter om de acht jaar verkozen. Of het zou om de zes jaar kunnen zijn, dat is lang genoeg, denk ik. Best zou zijn mocht een FIFA-voorzitter initieel voor acht jaar worden verkozen en dan herverkiesbaar zijn voor een bijkomende termijn van vier jaar. Natuurlijk, het IOC heeft wel een leeftijdgrens. Dat vind ik verkeerd. Je hebt mensen van 80 jaar die in een blakende intellectuele conditie verkeren. En anderen die 60 jaar zijn maar wel 90 jaar lijken.”

Denkt u eraan om verder te doen na 2007 ?

“Ja.”

KEIR RADNEDGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier