3250 euro. Zo veel moet u op de resalewebsite StubHub neertellen voor een stek in de nok van het gloednieuwe Levi's Stadium in Santa Clara, Californië, waar volgende zondagnacht (7 februari) de jubileumeditie van de Super Bowl wordt gespeeld. Wie dichter wil zitten, betaalt een veelvoud - recordprijzen die de waarde van deze Super Bowl aangeven.

Geen Romeins cijfer

Van de voorbije 49 edities maakte Jürgen Nijs er als journalist (de jongste jaren voor Telenet, nu voor Eleven Sports) 11 ter plaatse mee en becommentarieerde hij er al 19. Hij legt uit wat dit gouden jubileum nog aparter maakt. "Allereerst natuurlijk het historische aspect, die de NFL dik in de verf zet. Zo werden dit seizoen alle 50-yardlijnen in de NFL-stadions in het goud geschilderd en mochten de voorbije maanden alle spelers die ooit de Super Bowl wonnen een replicatrofee afgeven in hun high school. Ook de Amerikaanse media blikken al sinds het seizoensbegin terug met beelden van en verhalen over de meest memorabele Super Bowls.

"In 1967 vond de eerste plaats, na een samensmelting tussen de AFL en NFL. Toen bijlange na niet zo populair als nu: tickets die amper vijf dollar kostten, geen uitgebreide tv-coverage. En toen ook nog niet de Super Bowl genoemd. Die titel kwam er pas in 1970 nadat de eigenaar van Kansas City zijn dochter met een springbal, een 'Superball', had zien spelen en op het idee kwam om de finale zo te noemen, naar analogie met de veel populairdere Americanfootballmatchen van de college-universiteiten: de Rose Bowl, de Cotton Bowl... Er werd ook een Romeins cijfer aan toegevoegd om het meer cachet te geven, een cijfer dat nu voor het eerst vervangen is door het 'gewone' getal 50. 'L' - 50 in het Romeins - wordt in de VS immers te veel gelinkt met Loser...

Carolina vs Denver

De kans is volgens Nijs reëel dat een ploeg die nog niet op de erelijst staat de jubileumeditie wint. "De Carolina Panthers zijn favoriet, want dit seizoen al 17 op 18 keer gewonnen, inclusief play-offs. Zij nemen het op tegen de Denver Broncos, die zondag de New England Patriots van legende Tom Brady uitschakelden. Zo wordt de Super Bowl een clash tussen een relatief nieuwe ster, Panthersquarterback Cam Newton (26), en de 'oude' supervedette, Peyton Manning van de Broncos. Die wordt in maart 40 jaar en krijgt allicht een laatste kans om eindelijk zijn tweede Super Bowl te winnen, nadat de viervoudig MVP zijn eerste won in 2006, maar er in 2009 en 2014 telkens naast greep. Geruchten doen al langer de ronde dat Manning na dit seizoen zou stoppen. Een nieuwe Vince Lombardi-trofee, als oudste quarterback ooit, zou een perfect adieu zijn.

Naast het sportieve aspect is het spektakel rond de Super Bowl minstens even belangrijk. "Coldplay treedt op tijdens de halftimeshow en natuurlijk zijn er ook weer de peperdure commercials waarvan de krant USA Today elk jaar een rangschikking opstelt. Voor 30 seconden zendtijd op CBS is een bedrijf voor deze Super Bowl liefst 5 miljoen dollar (4,62 miljoen euro) kwijt, waardoor reclame-inkomsten allicht voor het eerst boven de symbolische grens van 400 miljoen dollar (370 miljoen euro) zouden uitkomen. Commercieel én sportief dus een historische editie."

(Jonas Creteur)

3250 euro. Zo veel moet u op de resalewebsite StubHub neertellen voor een stek in de nok van het gloednieuwe Levi's Stadium in Santa Clara, Californië, waar volgende zondagnacht (7 februari) de jubileumeditie van de Super Bowl wordt gespeeld. Wie dichter wil zitten, betaalt een veelvoud - recordprijzen die de waarde van deze Super Bowl aangeven.Geen Romeins cijferVan de voorbije 49 edities maakte Jürgen Nijs er als journalist (de jongste jaren voor Telenet, nu voor Eleven Sports) 11 ter plaatse mee en becommentarieerde hij er al 19. Hij legt uit wat dit gouden jubileum nog aparter maakt. "Allereerst natuurlijk het historische aspect, die de NFL dik in de verf zet. Zo werden dit seizoen alle 50-yardlijnen in de NFL-stadions in het goud geschilderd en mochten de voorbije maanden alle spelers die ooit de Super Bowl wonnen een replicatrofee afgeven in hun high school. Ook de Amerikaanse media blikken al sinds het seizoensbegin terug met beelden van en verhalen over de meest memorabele Super Bowls."In 1967 vond de eerste plaats, na een samensmelting tussen de AFL en NFL. Toen bijlange na niet zo populair als nu: tickets die amper vijf dollar kostten, geen uitgebreide tv-coverage. En toen ook nog niet de Super Bowl genoemd. Die titel kwam er pas in 1970 nadat de eigenaar van Kansas City zijn dochter met een springbal, een 'Superball', had zien spelen en op het idee kwam om de finale zo te noemen, naar analogie met de veel populairdere Americanfootballmatchen van de college-universiteiten: de Rose Bowl, de Cotton Bowl... Er werd ook een Romeins cijfer aan toegevoegd om het meer cachet te geven, een cijfer dat nu voor het eerst vervangen is door het 'gewone' getal 50. 'L' - 50 in het Romeins - wordt in de VS immers te veel gelinkt met Loser...Carolina vs DenverDe kans is volgens Nijs reëel dat een ploeg die nog niet op de erelijst staat de jubileumeditie wint. "De Carolina Panthers zijn favoriet, want dit seizoen al 17 op 18 keer gewonnen, inclusief play-offs. Zij nemen het op tegen de Denver Broncos, die zondag de New England Patriots van legende Tom Brady uitschakelden. Zo wordt de Super Bowl een clash tussen een relatief nieuwe ster, Panthersquarterback Cam Newton (26), en de 'oude' supervedette, Peyton Manning van de Broncos. Die wordt in maart 40 jaar en krijgt allicht een laatste kans om eindelijk zijn tweede Super Bowl te winnen, nadat de viervoudig MVP zijn eerste won in 2006, maar er in 2009 en 2014 telkens naast greep. Geruchten doen al langer de ronde dat Manning na dit seizoen zou stoppen. Een nieuwe Vince Lombardi-trofee, als oudste quarterback ooit, zou een perfect adieu zijn.Naast het sportieve aspect is het spektakel rond de Super Bowl minstens even belangrijk. "Coldplay treedt op tijdens de halftimeshow en natuurlijk zijn er ook weer de peperdure commercials waarvan de krant USA Today elk jaar een rangschikking opstelt. Voor 30 seconden zendtijd op CBS is een bedrijf voor deze Super Bowl liefst 5 miljoen dollar (4,62 miljoen euro) kwijt, waardoor reclame-inkomsten allicht voor het eerst boven de symbolische grens van 400 miljoen dollar (370 miljoen euro) zouden uitkomen. Commercieel én sportief dus een historische editie."(Jonas Creteur)