Nogal wat mindere goden rijden in dit seizoensslot rond in almaar grotere onzekerheid. Ze hebben immers nog geen contract voor volgend jaar.

Schril contrast met de topteams, daar is er grote stabiliteit. Alonso en Massa blijven bij Ferrari, net zoals het contract van Hamilton nog loopt bij McLaren en Button er een paar weken geleden een levenslange verbintenis tekende. Bij Mercedes doen Schumacher en Rosberg het ook volgend jaar samen, terwijl Webber bij Red Bull mag blijven als waterdrager van wereldkampioen Vettel. Andere coureurs met contractuele zekerheid zijn Glock bij Virgin, Kobayashi en Pérez bij Sauber, en Kovalainen bij Lotus.

Voor de rest is het bang afwachten, want er staan alweer heel wat verse sollicitanten klaar met talent en vooral veel geld. De Fransman Charles Pic zou zelfs 25 miljoen euro klaar hebben. Daar zegt geen enkel klein team neen tegen.

Vooral voor onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio is dat een probleem, want de Belg kan nooit zo'n bedrag aan sponsors achter zich scharen. Hoewel hij vorige zondag in India opnieuw een indrukwekkende race neerzette, blijft geld voor een team als Virgin het belangrijkste criterium.

Bij Renault zal Petrov wellicht blijven, geholpen door het Russische geld van Lada. Maar daar zit de aanvankelijk bejubelde Bruno Senna nu helemaal op de wip. De Fransman Grosjean mag vanaf de volgende race in Abu Dhabi immers op vrijdag met Lotus-Renault rijden. Hij moet proberen het team te overtuigen dat hij een vast zitje verdient.

Bij Williams staat het vast dat de te dure en vooral te traag geworden Barrichello mag opkrassen. Of Maldonado blijft, zal afhangen van de mate waarin de Venezolaanse geldkraan blijft openstaan.

Kandidaten voor de Williams-Renault zijn de Nederlander Van der Garde (schoonvader, topman in het zakenleven, heeft 15 miljoen euro klaar liggen), maar vooral Räikkönen en Sutil. Die is immers op zoek naar iets anders, want in de paddock is het een publiek geheim dat Hulkenberg volgend seizoen zijn plaats inneemt. Tenzij de Schot Di Resta alsnog moet wijken: diens manager, niemand minder dan vader Anthony Hamilton, werd vorig weekend meermaals in de motorhome van Lotus-Renault gespot. (JB)

Nogal wat mindere goden rijden in dit seizoensslot rond in almaar grotere onzekerheid. Ze hebben immers nog geen contract voor volgend jaar. Schril contrast met de topteams, daar is er grote stabiliteit. Alonso en Massa blijven bij Ferrari, net zoals het contract van Hamilton nog loopt bij McLaren en Button er een paar weken geleden een levenslange verbintenis tekende. Bij Mercedes doen Schumacher en Rosberg het ook volgend jaar samen, terwijl Webber bij Red Bull mag blijven als waterdrager van wereldkampioen Vettel. Andere coureurs met contractuele zekerheid zijn Glock bij Virgin, Kobayashi en Pérez bij Sauber, en Kovalainen bij Lotus. Voor de rest is het bang afwachten, want er staan alweer heel wat verse sollicitanten klaar met talent en vooral veel geld. De Fransman Charles Pic zou zelfs 25 miljoen euro klaar hebben. Daar zegt geen enkel klein team neen tegen. Vooral voor onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio is dat een probleem, want de Belg kan nooit zo'n bedrag aan sponsors achter zich scharen. Hoewel hij vorige zondag in India opnieuw een indrukwekkende race neerzette, blijft geld voor een team als Virgin het belangrijkste criterium. Bij Renault zal Petrov wellicht blijven, geholpen door het Russische geld van Lada. Maar daar zit de aanvankelijk bejubelde Bruno Senna nu helemaal op de wip. De Fransman Grosjean mag vanaf de volgende race in Abu Dhabi immers op vrijdag met Lotus-Renault rijden. Hij moet proberen het team te overtuigen dat hij een vast zitje verdient. Bij Williams staat het vast dat de te dure en vooral te traag geworden Barrichello mag opkrassen. Of Maldonado blijft, zal afhangen van de mate waarin de Venezolaanse geldkraan blijft openstaan. Kandidaten voor de Williams-Renault zijn de Nederlander Van der Garde (schoonvader, topman in het zakenleven, heeft 15 miljoen euro klaar liggen), maar vooral Räikkönen en Sutil. Die is immers op zoek naar iets anders, want in de paddock is het een publiek geheim dat Hulkenberg volgend seizoen zijn plaats inneemt. Tenzij de Schot Di Resta alsnog moet wijken: diens manager, niemand minder dan vader Anthony Hamilton, werd vorig weekend meermaals in de motorhome van Lotus-Renault gespot. (JB)