1,6 miljard moslims leven er op deze planeet. Een vijfde van de wereldbevolking waarin vooral de vrouwen zich steeds meer een eigen identiteit aanmeten. Sportartikelenfabrikant Nike speelt daar sinds vorig jaar op in, met de lancering van de Arabische versie van de Nike & Training Club app en een reclamecampagne waarin vijf atletes uit het Midden-Oosten figureerd...

1,6 miljard moslims leven er op deze planeet. Een vijfde van de wereldbevolking waarin vooral de vrouwen zich steeds meer een eigen identiteit aanmeten. Sportartikelenfabrikant Nike speelt daar sinds vorig jaar op in, met de lancering van de Arabische versie van de Nike & Training Club app en een reclamecampagne waarin vijf atletes uit het Midden-Oosten figureerden, met als baseline: 'Wat zullen ze over jou zeggen?', de vraag die sportende moslima's (in het verleden) thuis vaak te horen kregen.Nike zet nu een volgende stap met een sporthijab. Een hoofddoek die is gemaakt van een ademende, lichte stof - geschikt voor het hete Arabische klimaat - en in de lente van 2018 in de winkelrekken zal liggen, verkrijgbaar in drie kleuren, voor zo'n 33 euro.De Amerikaanse sportgigant is met zijn 'Pro Hijab' wel allerminst een pionier. Sommige moslima's verwijten Nike zelfs plat, commercieel opportunisme. 'Ze hebben niets nieuws uitgevonden, willen gewoon cashen.' Kleinere firma's, zoals Capsters in Nederland en Friniggi in Botswana, produceren immers al sinds begin deze eeuw speciale sporthoofddoeken. Al in 2004 namen vrouwen met een hijab immers deel aan de Olympische Spelen, zoals Rakia Al-Gassra uit Bahrein op de 100 meter.Niettemin worden ze in internationale competities steeds talrijker. Vorige zomer in Rio werd schermster Ibtihaj Muhammad de eerste Amerikaanse atlete met een hoofddoek op een olympiade, en ook de Egyptische beachvolleybalster Doaa Elghobashy haalde de headlines met haar hijab. En op het WK U17, vorig najaar in Jordanië, droegen voetbalspeelsters voor het eerst hoofddoeken op een internationaal toernooi, nadat de FIFA in 2014 het hijabverbod had opgeheven. Het lijdt weinig twijfel dat die sporthoofddoeken steeds meer te zien zullen zijn. Al dan niet met het Swoosh-logo van Nike erop.