Familie Borlée laat de kassa rinkelen

© BELGA

Sport/Voetbalmagazine brengt in zijn editie van deze week een reportage over de inkomsten die de nv Borlée genereert. Hier alvast een voorpublicatie.

In 2004 werd de nv Borlée opgericht. “Omdat het duidelijk was dat het met de steun van de atletiekbond alleen niet zou lukken om de top te bereiken”, aldus vader en coach Jacques Borlée. Vandaag is de nv Borlée uitgegroeid tot een sterk merk. Zakelijke partners en allerlei experts zorgen voor een stevige financiële en sportieve basis waarop de Borlées steunen. En daar plukken ze vandaag de vruchten van.

Uit goede bron weten we dat Kevin en Jonathan elk 250.000 euro per jaar verdienen. Veel geld, maar anderzijds weinig in vergelijking met wat voetballers, wielrenners of golfspelers binnenrijven. Je zou het ook zo kunnen stellen: een Borlée is evenveel waard als een speler van Anderlecht.

De broers, en ook Olivia vroeger, halen meer inkomsten uit hun sponsorovereenkomsten dan uit het start- en prijzengeld dat ze verdienen op de meetings. Om aan de start te komen op een grote meeting of een Diamond Leaguewedstrijd ontvangt Kevin 10.000 dollar en Jonathan 8.000 dollar – de Europese titel en de bronzen WK-medaille van Kevin verklaart het verschil.

Marktwaarde

Afgelopen zomer kregen de broers elk 5000 euro van het BOIC, de som waar iedere Belgische atleet die op de Olympische Spelen tussen de vijfde en achtste plaats eindigde recht op had. Maar het was vooral de Diamond League die de kassa deed rinkelen, zeker in het geval van Kevin, die eindwinnaar werd op de 400 meter en in totaal 58.000 dollar aan prijzengeld opstreek.

“Een blanke atleet die op een sprintnummer de Diamond League wint, ik weet niet of dat nog ooit opnieuw zal gebeuren”, meent Jacques. “Dit succes danken we aan Kevins regelmaat.” Jonathan eindigde derde, de tweeling deed daarmee zijn reputatie als speerpunten van de Belgische atletiek alle eer aan en dreef en passant zijn marktwaarde op.

Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan vast, want Jacques doet er alles aan om het merk Borlée in de verf te zetten. “Zonder onze pa waren we nooit zo ver geraakt. Honderd procent zeker”, benadrukt Kevin. De familieband, die Jacques altijd uitspeelt als een extra troef om sponsors te verleiden, is fundamenteel in het hele project – een vader die zijn dochter en zoons als coach naar de absolute top brengt zie je niet elke dag. (DL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content