Elk jaar weer overheerst de zenuwachtigheid op en rond het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar de tien teams motor en wagen acht dagen - gespreid over twee weken - mogen testen. Op dag 6 liep het fout voor Sebastian Vettel, die met zijn Ferrari SF 90 bocht drie miste en in de banden crashte. 'Het was alsof de wagen even stuurloos was', zei de Duitse viervoudige wereldkampioen (2010-2013), die toch een goed gevoel aan Barcelona overhield. 'De wagen is goed en snel', klonk het.
...

Elk jaar weer overheerst de zenuwachtigheid op en rond het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar de tien teams motor en wagen acht dagen - gespreid over twee weken - mogen testen. Op dag 6 liep het fout voor Sebastian Vettel, die met zijn Ferrari SF 90 bocht drie miste en in de banden crashte. 'Het was alsof de wagen even stuurloos was', zei de Duitse viervoudige wereldkampioen (2010-2013), die toch een goed gevoel aan Barcelona overhield. 'De wagen is goed en snel', klonk het. Dat hadden ze bij Mercedes na enkele dagen ook al gezien. 'Ferrari zal wellicht nog sterker zijn dan vorig seizoen, waardoor ook wij hoger zullen moeten schakelen', noteerde Lewis Hamilton, die vorig seizoen maximaal profiteerde van enkele stuurfouten van de Scuderia en daardoor zijn vijfde individuele wereldtitel (2008, 2014-2015, 2017-2018) won en Mercedes naar zijn vijfde opeenvolgende wereldkampioenschap leidde. 'Het is zoals elk jaar: we strijden tegen Ferrari en Red Bull, maar ook tegen het verleden van ons team. Mercedes was de voorbije vijf jaar zo succesvol, en toch wil iedereen die zesde wereldtitel', aldus de 34-jarige Brit, die tijdens het winterreces anders begon te trainen. Dit seizoen werd het minimumgewicht van de wagen (zonder brandstof, maar inclusief rijder) opgetrokken naar 740 kilogram, terwijl de rijder - en zijn zitje/brandvrij pak - minstens 80 kilogram moet wegen. Is dat minder, dan wordt extra gewicht in de cockpit geplaatst. Hamilton liet in Barcelona weten dat hij 'een paar kilogram' was aangekomen. De Brit zweert sinds vorig jaar bij een veganistische levensstijl, maar dook in de winter meer dan ooit het krachthonk in en werd geregeld opgemerkt toen hij ging surfen of zich aan een uitstapje naar de martial arts waagde. 'Ik zit binnen de limiet. In het verleden moesten we soms maaltijden overslaan om het ideale gewicht te houden, dat is gelukkig niet meer nodig. Ik zit hier nu zes jaar en ik heb zelden zo veel enthousiasme bij alle medewerkers geproefd. Het wordt een opwindende strijd.' Tegen een sterk Ferrari, vond ook zijn ploegmaat Valtteri Bottas, vorig jaar vijfde. 'Ze hebben een kleine voorsprong genomen.' En: ook 21-jarige Ferrarinieuwkomer Charles Leclerc, vorig seizoen bij Sauber pas 13e in het wereldkampioenschap, maakte een verbazend goede indruk in de knalrode bolide en tekende voor enkele snelste rondetijden. 'Het was goed, maar we staan niet in een positie om onszelf tot favoriet te bombarderen', temperde de Monegask de overdreven verwachtingen. 'Ik denk niet dat de andere teams nu al in hun kaarten laten kijken door meteen alles uit wagen en rijder te halen. Heeft Mercedes wíllen tonen tot wat de wagen in staat is? Ik denk het niet. In deze sport telt slechts één ding: goed presteren op de grands prix zelf.'