BMW, Audi, Nissan en Jaguar hebben al teams in de Formule E, volgend seizoen stappen ook Mercedes en Porsche mee in het wereldkampioenschap voor elektrische auto's. De reden is duidelijk, zegt Nico Rosberg in de Frankfurter Allgemeine Zeitung: 'Alleen elektrische aandrijving is een volwaardig alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor en dat beseffen alle grote autofabrikanten...

BMW, Audi, Nissan en Jaguar hebben al teams in de Formule E, volgend seizoen stappen ook Mercedes en Porsche mee in het wereldkampioenschap voor elektrische auto's. De reden is duidelijk, zegt Nico Rosberg in de Frankfurter Allgemeine Zeitung: 'Alleen elektrische aandrijving is een volwaardig alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor en dat beseffen alle grote autofabrikanten. Het is duidelijk dat alleen motoren zonder uitstoot van schadelijke broeikasgassen een plaats hebben in alle visies over klimaatverandering en toekomst van onze planeet. Daarom is de racesport, en in het bijzonder de Formule E, nooit belangrijker geweest voor de serieproductie dan nu', aldus de Duitse wereldkampioen van 2016, die de voorbije maanden geregeld achter het stuur van een elektrische racewagen kroop. 'In de Formule 1 zoek je als rijder de limieten op. De wagens zijn rapper, versnellen ook sneller en bereiken hogere snelheden in de bocht. Niet te vergelijken met een elektrische raceauto, maar dat is logisch, want daar zijn ze nog maar in het begin van de ontwikkeling. Dit jaar zijn de batterijen al een stuk krachtiger geworden, waardoor de rijders niet meer halfweg de race van wagen moeten veranderen. 'Het geluid is evenmin te vergelijken. Het lawaai van een F1-bolide bezorgt me nog altijd kippenvel en is zeker onderdeel van de fascinatie van de toeschouwers, maar we leven tegelijk in een samenleving die minder tolerant is voor straatlawaai', zegt Rosberg, die na zijn pensioen in 2016 investeerde in enkele start-ups die actief zijn in de (elektrische) mobiliteitsbranche en aandeelhouder in de Formule E is, ook al gaat de vergelijking met de F1 niet op. 'De Formule 1 is een miljardenbusiness, met rijders die elkaar als gladiatoren kampen. De Formule E is eerder een happening die aan de basis van nieuwe ontwikkelingen moet liggen en die, door te racen in de grote steden, sport naar de mensen brengt.'