Nelson Piquet junior (2015), Sébastien Buemi (2016) en Lucas di Grassi (2017) waren niet meer dan bescheiden meelopers in de F1, maar gaven hun een carrière een nieuwe boost met een wereldtitel in de Formule E, de klasse voorbehouden aan elektrische wagens. Een groei-industrie, besefte de CEO van Volkswagen. Audi, een van de topmerken van de Duitse ...

Nelson Piquet junior (2015), Sébastien Buemi (2016) en Lucas di Grassi (2017) waren niet meer dan bescheiden meelopers in de F1, maar gaven hun een carrière een nieuwe boost met een wereldtitel in de Formule E, de klasse voorbehouden aan elektrische wagens. Een groei-industrie, besefte de CEO van Volkswagen. Audi, een van de topmerken van de Duitse multinational, kondigde vorig jaar al aan dat het zich zou terugtrekken uit het FIA World Endurance Championship (WEC), waarin het in 2012 en 2013 wereldkampioen werd, en mikte op de Formule E. Porsche, wereldkampioen in 2015 en 2016 en eveneens eigendom van de Volkswagengroep, zal in 2019 de WEC ruilen voor de Formule E, terwijl Mercedes een punt zet achter de samenwerking met de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) en eveneens in 2019 elektrisch gaat. Een pak goedkoper, dat in ieder geval. Een team in de Formule E kost jaarlijks tussen de 5 en 10 miljoen euro, een peulschil in vergelijking met deelname aan de DTM (50-70 miljoen) of de WEC (80-150 miljoen). 'Elektrische auto's zullen een steeds belangrijkere rol in ons gamma spelen, dus is het zinvol om in de Formule E nieuwe technologieën te ontwikkelen en in de meest extreme omstandigheden te testen', argumenteerde Toto Wolff, aandeelhouder en executive director van Mercedes. Ook Sergio Marchionne, voorzitter van Ferrari én CEO van Fiat Chrysler Automobiles, heeft plannen om in 2019 aan de Formule E deel te nemen. Wellicht gebeurt dat met Maserati, waarvan het eerste volledige elektrische model in dat jaar uit de fabrieken moet rollen. 'Tegen 2022 moet de helft van onze voltallige vloot - Alfa Romeo, Dodge, Chrysler en Fiat - elektrisch zijn, maar ik geloof nooit dat de Formule E een bedreiging voor de koninginnenklasse kan worden.'