Ook zonder spikes of voetbalcontract blijft Usain Bolt een cashmachine

© Virgin Media/Tom Oldham
Chris Tetaert Vaste medewerker Sport/Voetbalmagazine

Profvoetballer is hij niet geworden, maar Usain Bolt (32) blijft zijn snelle benen en eeuwige glimlach maximaal commercialiseren.

De spikes hangen al sinds 2017 aan de haak en ook de voetbalschoenen verdwenen na een test bij de Central Coast Mariners (Australië) onlangs in de kast, maar Usain Bolt blijft een cashmachine. Toen hij in 2016 een nieuwe overeenkomst met Puma ondertekende, goed voor 8,8 miljoen euro per jaar, bouwden de twee partijen een vangnet in: de Jamaicaanse sprinter zou na zijn sportcarrière ambassadeur van het sportmerk blijven en kon daarvoor iets meer dan 3,5 miljoen euro per jaar cashen.

‘Bolt moet weer een cruciale rol voor ons bedrijf spelen’, zei Bjorn Gulden, de nieuwe CEO die van het Franse moederbedrijf Kering (Brioni, Gucci, Yves Saint Laurent …) de opdracht kreeg om de wereldrecordhouder op de 100 en 200 meter beter te vermarkten dan in het verleden was gebeurd.

De samenwerking tussen Bolt en Puma gaat terug tot 2002, maar toen hij twee jaar erna op de Spelen van Athene in de reeksen van de 200 meter werd uitgeschakeld, wilde de Duitse sportgigant er de stekker uittrekken. De toenmalige CEO, Jochen Zeitz, hield de wereldkampioen bij de junioren aan boord. ‘Hij traint misschien niet hard genoeg, maar hij heeft potentieel’, een redenering die ook door het Jamaicaanse telecommunicatiebedrijf Digicel werd gevolgd.

Puma en Digicel waren de enige sponsors toen Bolt als wereldrecordhouder op de 100 meter naar de Spelen in Peking (2008) vertrok, na twee nieuwe wereldrecords op de 100 (9.69) en de 200 meter (19.30) bouwde hij zijn portfolio verder uit. Hij sloot deals met onder anderen Hublot (horloges), Virgin Media, Mumm (champagne), Gatorade (sportdrank), Visa, All Nippon Airways, Enertor (schoenzolen) en Nissan.

In zijn beste jaren cashte Bolt jaarlijks rond de 18 miljoen euro en organisatoren die de snelste benen ter wereld op hun meeting wilden, moesten daar net iets meer dan 250.000 euro voor betalen. Deed hij die avond minder dan 10 seconden over de 100 meter, dan werd dat bedrag opgetrokken tot 440.000 euro.

‘In de wereld van de sportmarketing stond atletiek nergens, zeker niet in vergelijking met de traditionele sporten – voetbal, tennis, basketbal of baseball – maar ik hoop dat ik mee voor een ommekeer heb gezorgd’, zei Bolt na zijn afscheid, toen hij samen met de Braziliaanse voetballer Ronaldinho Champions Shave (scheerproducten) oprichtte en aankondigde dat hij in zijn geboorteland en in Groot-Brittannië een fastfoodketen (Tracks & Records) zou lanceren. En ook die bedrijven worden op zijn Instagram- (8,9 miljoen volgers) en Twitteraccount (4,7 miljoen volgers) wekelijks aangeprezen.

‘De trainingen mis ik niet, de opwinding om in een vol stadion binnen te komen daarentegen…’, zei hij onlangs aan The CEO Magazine. ‘Ik dacht dat ik na mijn afscheid meer vrije tijd zou hebben, maar dat valt tegen.’ Alhoewel: tussen juni 2017 en juni 2018, toen hij aan amper drie meetings en het WK deelnam, verdiende hij een recordbedrag van 27 miljoen euro…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content