Van Den Spiegel: ‘De dag dat Facebook in goede kwaliteit voetbalmatchen streamt, is niet zo veraf’

© BELGAIMAGE
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack.

Ex-basketbalspeler Tomas Van Den Spiegel (39) is, naast onder meer voorzitter van de ULEB, tegenwoordig ook mede-eigenaar van Sporthouse Group, waarmee hij inzet op een modernere vorm van sportmarketing. Volgens hem staat de sportwereld aan het begin van een digitale (r)evolutie.

‘De machtige IT-bedrijven – Apple, Google, Microsoft, Facebook, Amazon, Alibaba… – palmen de sportwereld steeds meer in. Op velerlei gebieden: clubs opkopen, tv-rechten, communicatie en socialemediabeheer van teams en atleten…’ Tomas Van Den Spiegel windt er geen doekjes om tijdens een gesprek met Sport/Voetbalmagazine.

Die evolutie en de hele sport(business) volgt Van Den Spiegel op de voet, als – haal even diep adem – mede-eigenaar van het marketingbedrijf Sporthouse Group, als co-CEO van het Leuvense sportonderzoekscentrum Bakala Academy (gesponsord door de gelijknamige Tsjechische miljardair die ook deels eigenaar is van wielerploeg Quick-Step), als voorzitter van de ULEB-basketbalbond, als sportsponsoringconsultant van allerhande bedrijven, én als NBA-analist van Telenet Play Sports.

Van Den Spiegel voorspelt een digitale revolutie binnen de sportwereld. Met een steeds groter wordende rol van Amerikaanse bedrijven als Facebook en Google. Wat trekt hen aan in de sport?

Van Den Spiegel: ‘Het gewijzigde gedrag van de vooral jonge sportconsument, die in plaats van op café met zijn vrienden of genesteld voor zijn breedbeeld-tv, nu thuis ook op zijn smartphone of tablet sportwedstrijden of hoogtepunten bekijkt, en intussen via sociale media met zijn vrienden communiceert, waar en wanneer hij dat wil. Een digitale (r)evolutie waarvan we pas aan het begin staan, maar waar de Facebooks van deze wereld brood in zien.’

Eén toestel

‘Een kwestie van tijd eer ze met hun vele honderden miljarden de Europese tv-voetbalrechten voor een stuk zullen opkopen, van Premier League tot misschien ook de Jupiler Pro League. Facebook heeft in de VS trouwens al de rechten van de Champions League gekocht.’

‘De dag dat het in goeie kwaliteit (voetbal)matchen uit topcompetities zal streamen, is niet zo veraf en dat zal het sportlandschap nog meer verschuiven’, denkt de ex-Belgian Lion. ‘Dit jaar overschrijden de inkomsten uit onlineadvertenties al voor het eerst die uit tv-reclame. Mogelijk een groot probleem voor de klassieke mediabedrijven, want op Facebook zullen wedstrijden wellicht vrij en gratis toegankelijk zijn. Al word je als consument dan nóg afhankelijker van hun strategieën.’

‘Op korte termijn zullen we alles op één toestel doen: op de helft van het scherm live beelden bekijken, op de andere helft live engagement met vrienden. Op iets langere termijn zal daar de augmented reality, de toegevoegde realiteit, bij komen. Informatieve elementen die aan het live beeld toegevoegd worden en de kijkervaring rijker zullen maken. Te vergelijken met Pokémon Go, waarbij je op je smartphone virtuele monsters kunt vangen.’

Lees het volledige interview met Tomas Van Den Spiegel in onze Plus-zone of in Sport/Voetbalmagazine van woensdag 8 november.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content