De Formule 1 maakt zich op voor alweer een grote comeback, want niemand minder dan Kimi Räikkönen, die eind 2009 meldde uitgekeken te zijn op de Formule 1, zou terugkeren.

De Fin ging niet met pensioen, maar verkaste naar de rallysport om er met Citroën in het WRC te rijden. Een feest was dat niet. Räikkönen kwam vooral in het nieuws met crashes en de voor het rallywereldje ongewoon brutale manier waarop hij journalisten en publiek behandelt.

En vooral: hij heeft ondertussen wel door dat hij nooit de besten zal kunnen kloppen, in wat natuurlijk een heel andere discipline is dan de Formule 1.

Toen Räikkönen een paar maand geleden eens in de States ging proeven van Nascar maar ook dat niet echt zijn ding bleek, bereikte de tamtam als snel de F1-paddock: de Fin zou misschien wel te lijmen zijn voor een terugkeer.

Eind september nodigde het Britse team Williams de 32-jarige Scandinaviër uit voor een bezoek aan de hoofdzetel in Engeland. Niet alleen om Räikkönen een rondleiding te geven, ook en vooral om het over zijn voorwaarden te hebben.

Groot geld

Voor het team van Frank Williams, is Räikkönen een unieke kans om het team weer in de lift naar de top te stoppen. Met grote namen valt immers groot geld te lokken.

En in de Formule 1 zijn grote middelen nog altijd vereiste nummer één om voor de hoofdprijzen te rijden. Concreet zette Räikkönen zijn prijs op papier, Williams becijferde een en ander, en ging aankloppen bij de nationale bank van Qatar.

Maar zelfs in rijke oliestaten is groot geld geen evidentie meer. Daardoor staat de deal vandaag op een zwakke waakvlam. Zozeer dat al andere namen zijn opgedoken als mogelijke vervanger van Rubens Barrichello, voor wie volgend seizoen geen plaats meer is bij Williams.

Zoals de Nederlander Giedo van der Garde, die om en bij de 15 miljoen euro aan sponsoring klaar heeft om in de F1 te geraken. Of Adrian Sutil die moet opkrassen bij Force India. Tenzij er alsnog (veel) Arabisch geld komt voor Räikkönen natuurlijk. (JB)

De Formule 1 maakt zich op voor alweer een grote comeback, want niemand minder dan Kimi Räikkönen, die eind 2009 meldde uitgekeken te zijn op de Formule 1, zou terugkeren.De Fin ging niet met pensioen, maar verkaste naar de rallysport om er met Citroën in het WRC te rijden. Een feest was dat niet. Räikkönen kwam vooral in het nieuws met crashes en de voor het rallywereldje ongewoon brutale manier waarop hij journalisten en publiek behandelt. En vooral: hij heeft ondertussen wel door dat hij nooit de besten zal kunnen kloppen, in wat natuurlijk een heel andere discipline is dan de Formule 1. Toen Räikkönen een paar maand geleden eens in de States ging proeven van Nascar maar ook dat niet echt zijn ding bleek, bereikte de tamtam als snel de F1-paddock: de Fin zou misschien wel te lijmen zijn voor een terugkeer. Eind september nodigde het Britse team Williams de 32-jarige Scandinaviër uit voor een bezoek aan de hoofdzetel in Engeland. Niet alleen om Räikkönen een rondleiding te geven, ook en vooral om het over zijn voorwaarden te hebben. Groot geld Voor het team van Frank Williams, is Räikkönen een unieke kans om het team weer in de lift naar de top te stoppen. Met grote namen valt immers groot geld te lokken. En in de Formule 1 zijn grote middelen nog altijd vereiste nummer één om voor de hoofdprijzen te rijden. Concreet zette Räikkönen zijn prijs op papier, Williams becijferde een en ander, en ging aankloppen bij de nationale bank van Qatar. Maar zelfs in rijke oliestaten is groot geld geen evidentie meer. Daardoor staat de deal vandaag op een zwakke waakvlam. Zozeer dat al andere namen zijn opgedoken als mogelijke vervanger van Rubens Barrichello, voor wie volgend seizoen geen plaats meer is bij Williams. Zoals de Nederlander Giedo van der Garde, die om en bij de 15 miljoen euro aan sponsoring klaar heeft om in de F1 te geraken. Of Adrian Sutil die moet opkrassen bij Force India. Tenzij er alsnog (veel) Arabisch geld komt voor Räikkönen natuurlijk. (JB)