De gevaren van Facebook

Wat vroeger een doodgewone sociale netwerksite leek, wordt steeds meer een schatkist vol informatie over de Facebook-gebruikers.

Wat vroeger een doodgewone sociale netwerksite leek, wordt steeds meer een schatkist vol informatie over de Facebook-gebruikers. Van die gegevens maken adverteerders en marketingbedrijven gretig gebruik.

Het principe van Mark Zuckerbergs Facebook is simpel: sinds 2004 kan iedereen vrienden worden met elkaar en zo informatie en foto’s delen. In begin maakten enkel tieners en studenten er een profiel aan, maar nu is de sociale netwerksite voor alle leeftijdsgroepen.

Ook bedrijven gebruiken het immens populaire Facebook als marketingtool om hun producten en diensten de hemel in te prijzen. Maar ook om informatie over potentiële klanten te verzamelen. En op dat punt wordt het tricky.

Het probleem met Facebook is dat Zuckerberg er in principe niets aan kan verdienen omdat alles gratis is op de site. Daarom verkocht hij in 2007 al 1,6 procent aandelen aan het softwarebedrijf Microsoft voor 240 miljoen dollar. Maar ook via de enorme database van de site komt er geld in het laatje.

Informatieschatkist

Die database is een onuitputtelijke bron aan informatie. Het herbergt alle details van zowat een half miljard mensen. Wat doen ze wel of niet graag? Waardoor zijn ze geobsedeerd? Wat kopen ze? Hoe zit het met hun liefdesleven? Welke gewoontes hebben ze? Werkelijk alles is terug te vinden in de schatkist van Facebook.

Facebook deed al drie pogingen om de informatieschatkist bij te vullen. In 2007 konden commerciële sites via de zogenaamde ‘Beacon’ een link leggen naar Facebook waardoor ze de persoonlijke gegevens van alle gebruikers konden inkijken. In september vorig jaar maakte een rechtszaak een einde aan deze praktijk.

Drie maanden later, in december, veranderde Facebook de privacyinstellingen. Zo kwam allerlei privé-informatie, waarvan de gebruikers dachten dat het veilig “verborgen” zat, zomaar online. Volgens experts kunnen enkel echte specialisten om met die vernieuwde instellingen en zijn leken niet in staat om de nieuwe settings te begrijpen.

Onlangs lanceerde Facebook nog de zogenaamde “sociale plug-ins”. Door een ‘like’-button op andere sites, kunnen al je contactpersonen zien wat je leuk vindt. Het klinkt een onschuldige knop maar op die manier weten bedrijven meteen weer wat jouw interesses zijn.

Liegen: de nieuwe waarheid

Bryan Appleyard van de Britse krant The Times omschrijft Facebook als een grote database waar mensen hun persoonlijke details verkopen aan bedrijven die zo nieuwe klanten proberen te vinden. Op die manier verdient Facebook geld met de persoonlijke gegevens van zijn gebruikers.

Daarom geeft hij ook de volgende tip: “Misleid! Geef indien mogelijk een valse geboortedatum en verkeerde postcodes op. Vind uiterst bizarre interesses uit want daar op het internet, is liegen de nieuwe waarheid.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content