Ook dit jaar is er een Classic Dakar die op heel wat bijval kan rekenen. Zij rijden een korter en ander parcours dan de gewone Dakaristen. Bij de vele deelnemers zijn er heel wat Belgen. Onder hen ook Koen Wauters die voor het eerst sinds 2012 opnieuw aan de start komt. In totaal komen er 38 Belgen aan de start. Bij de motoren start Kevin Benavides (KTM) met startnummer 1. De Argentijn won vorig jaar met zijn Honda en doorbrak daarbij de hegemonie van KTM die 18 jaar na elkaar de categorie bij de motoren had gewonnen. KTM heeft de Argentijn nu een contract aangeboden. Benavides vormt team met Sunderland en Sanders. Honda heeft met Brabec en Quintanilla sterke rijders in huis. Bij de wagens gaat Stéphane Peterhansel op zoek naar zijn 15e eindzege. Hij doet dat aan het stuur van een Audi dat zijn debuut maakt. Audi heeft met Carlos Sainz een tweede ex-winnaar in de rangen. Het valt af te wachten of het merk klaar zal zijn om bij hun debuut meteen succesvol te zijn. Toyota heeft een nieuwe wagen ontwikkeld waardoor Al-Attiyah meer in staat moet zijn om de overmacht van de MINI's proberen te pareren. Bij MINI, dat het zonder Sainz en Peterhansel moet doen, krijgt de Pool en ex-wereldkampioen rallyraid Jakub Przygonski het kopmanschap toebedeeld. En dan is er nog Prodive dat vorig jaar ontgoochelde. Het betekende meteen het einde van de samenwerking tussen Sébastien Loeb en zijn trouwe copiloot Daniel Elena. Loeb krijgt met Fabian Lurquin een Belg aan zijn zijde. De SSV's zorgen altijd voor spektakel. De voorbije jaren waren den OT3's van het Belgische Overdrive Racing succesvol. Guillaume de Mévius en Tom Colsoul nemen met zo'n OT3 deel aan de Dakar. Na eerdere succesvolle deelnames bij de wagens en vrachtwagens neemt Colsoul nu dus deel met een SSV. Bij de vrachtwagens is het uitkijken naar het duel tussen de Russische KAMAZ-trucks enerzijds en de Nederlandse De Rooy Iveco's anderzijds. Mammoet Racing met Peter Willemsen en Riwald Dakar met Jan Van der Vaet krijgen de rol van outsider toebedeeld. De Dakar Classic is aan zijn tweede editie toe. De deelnemers overnachten in hetzelfde bivak als de andere rijders, maar behalve een ander en korter parcours rijden ze ook met een andere insteek. Bij hen ligt de klemtoon op regelmaat en navigatie, niet op snelste tijden. (Belga)

Ook dit jaar is er een Classic Dakar die op heel wat bijval kan rekenen. Zij rijden een korter en ander parcours dan de gewone Dakaristen. Bij de vele deelnemers zijn er heel wat Belgen. Onder hen ook Koen Wauters die voor het eerst sinds 2012 opnieuw aan de start komt. In totaal komen er 38 Belgen aan de start. Bij de motoren start Kevin Benavides (KTM) met startnummer 1. De Argentijn won vorig jaar met zijn Honda en doorbrak daarbij de hegemonie van KTM die 18 jaar na elkaar de categorie bij de motoren had gewonnen. KTM heeft de Argentijn nu een contract aangeboden. Benavides vormt team met Sunderland en Sanders. Honda heeft met Brabec en Quintanilla sterke rijders in huis. Bij de wagens gaat Stéphane Peterhansel op zoek naar zijn 15e eindzege. Hij doet dat aan het stuur van een Audi dat zijn debuut maakt. Audi heeft met Carlos Sainz een tweede ex-winnaar in de rangen. Het valt af te wachten of het merk klaar zal zijn om bij hun debuut meteen succesvol te zijn. Toyota heeft een nieuwe wagen ontwikkeld waardoor Al-Attiyah meer in staat moet zijn om de overmacht van de MINI's proberen te pareren. Bij MINI, dat het zonder Sainz en Peterhansel moet doen, krijgt de Pool en ex-wereldkampioen rallyraid Jakub Przygonski het kopmanschap toebedeeld. En dan is er nog Prodive dat vorig jaar ontgoochelde. Het betekende meteen het einde van de samenwerking tussen Sébastien Loeb en zijn trouwe copiloot Daniel Elena. Loeb krijgt met Fabian Lurquin een Belg aan zijn zijde. De SSV's zorgen altijd voor spektakel. De voorbije jaren waren den OT3's van het Belgische Overdrive Racing succesvol. Guillaume de Mévius en Tom Colsoul nemen met zo'n OT3 deel aan de Dakar. Na eerdere succesvolle deelnames bij de wagens en vrachtwagens neemt Colsoul nu dus deel met een SSV. Bij de vrachtwagens is het uitkijken naar het duel tussen de Russische KAMAZ-trucks enerzijds en de Nederlandse De Rooy Iveco's anderzijds. Mammoet Racing met Peter Willemsen en Riwald Dakar met Jan Van der Vaet krijgen de rol van outsider toebedeeld. De Dakar Classic is aan zijn tweede editie toe. De deelnemers overnachten in hetzelfde bivak als de andere rijders, maar behalve een ander en korter parcours rijden ze ook met een andere insteek. Bij hen ligt de klemtoon op regelmaat en navigatie, niet op snelste tijden. (Belga)