In de nasleep van Operatie Zero is Club Brugge intern gaan bekijken wat ze konden doen om zich in te dekken tegen malafide makelaars. Sinds januari laten ze makelaars een 'know your agent'-contract ondertekenen. "We volgen het voorbeeld van banken, verzekeraars en advocaten, die hun klanten onderwerpen aan een 'know your costumer'-contract. Wie een lening wil aangaan, moet ook info verstrekken", zegt D'Hoop. "Het document wordt bij het eerste contact met een makelaar van een speler voorgelegd. We vragen fiscale, juridische, vennootschapsrechtelijke en reglementaire informatie op. Pas als dat document ondertekend is, gaan we verder met de agent." Club Brugge legt het 'know your agent'-contract voor aan alle nieuwe makelaars, maar ook zij die al langer samenwerken met blauw-zwart moeten het document ondertekenen. De manager moet bijvoorbeeld te kennen geven waar ze fiscaal gevestigd zijn, of ze geregistreerd zijn bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) en de Vlaamse overheid. Ze moeten ook op erewoord verklaren dat ze het bondsreglement met betrekking tot tussenpersonen en de FIFA-regels naleven. Op die manier legt de competitieleider de verantwoordelijkheid deels bij makelaars. Op basis van de gegevens kan blauw-zwart de makelaars ook beter natrekken. "We willen de nodige juridische en fiscale gezondheid aan de dag leggen, zodat we niet samenwerken met managers die niet aan de voorwaarden voldoen. Hierdoor zullen we wel eens een goede transfer laten schieten, maar Club Brugge staat voor transparantie en wil weten met wie we samenwerken. De meeste makelaars reageren er goed op. Als ze het contract niet ondertekenen, zien wij ons genoodzaakt de contracten op te zeggen." (Belga)