Begin januari 2020 kreeg Club Brugge groen licht vanuit het stadsbestuur van Brugge om het nieuwe stadion op de huidige Olympiasite te realiseren. Het ontwerp werd vrijdag een tweede keer voorgelegd aan de buurtbewoners. Ondanks het feit dat het nieuwe stadion plaats zal bieden aan zo'n 40.000 supporters, tegenover ongeveer 29.000 plaatsen in het huidige stadion, blijft het stadion vrij compact. Het zal slechts enkele meters verschillen in grootte met het Jan Breydelstadion. Het stadion zou worden gebouwd middenin een groene omgeving, zodat omwonenden niet pal op de stadionmuren kijken. "Het stadion wordt als het ware verwerkt in het park", vertelt voorzitter Bart Verhaeghe. Ook het stadion zelf zou zo gebouwd worden dat omwonenden geen extra hinder ondervinden. Zo wordt de verlichting opgehangen binnen de stadionring, zodat licht binnen blijft. Verder zullen in het nieuwe ontwerp geen open hoeken te zien zijn, zodat het geluid binnen de muren van het stadion blijft. Het stadion wordt ook qua inrichting vernieuwend. Met een vierdelig ledscherm boven de middenstip, tribunes met een hellingsgraad van 35 procent en een prikkelarme ruimte voor autistische kinderen, wil Club Brugge het modernste stadion van Europa worden. Ook VIP-restaurants, waaronder één met zicht op de spelerstoegang tot het veld en een noordtribune in één geheel waar plaats is voor 12.000 fans, behoren tot het ontwerp. De grootste bezorgdheid van de buurtbewoners was de mobiliteit. Op wedstrijddagen zorgt de toestroom en uittocht van supporters in het huidige stadion al voor problemen. Het nieuwe stadion heeft een nog hogere capaciteit, waardoor nog meer overlast gevreesd wordt. Club Brugge werkte daarom een volledig mobiliteitsplan uit. Daarbij is spreiding in tijd en vervoerswijze de kerngedachte. Zo zal de club zorgen dat de ticketprijzen aangepast worden naargelang het tijdstip waarop een supporter naar het stadion komt. Daarnaast zal het ticketsysteem carpooling aanmoedigen. Wie een ticket koopt, krijgt een melding als er iemand in de buurt ook een ticket kocht voor de wedstrijd. Het systeem kan de twee personen dan in contact brengen om te carpoolen. Ook worden er 125 supportersbussen voorzien om de druk op de omgeving te verlichten. Om overlast voor buurtbewoners te beperken, zal de buurt rondom het stadion een blauwe zone worden. Op wedstrijddagen kunnen supporters er niet parkeren. Wie op bezoek komt of handelaars in de buurt bezoekt, kan er wel parkeren. Buurtbewoners krijgen nu de kans om te reageren op het voorlopige ontwerp. "We nemen hun opmerkingen en die van alle andere betrokken partijen mee in de uiteindelijke aanvraag van de omgevingsvergunning", aldus Verhaeghe. In het najaar van 2020 wil de club de aanvraag indienen om tegen de zomer van 2021 te kunnen starten met de bouw van het stadion. Het totale kostenplaatje wordt voorlopig geheim gehouden. (Belga)

Begin januari 2020 kreeg Club Brugge groen licht vanuit het stadsbestuur van Brugge om het nieuwe stadion op de huidige Olympiasite te realiseren. Het ontwerp werd vrijdag een tweede keer voorgelegd aan de buurtbewoners. Ondanks het feit dat het nieuwe stadion plaats zal bieden aan zo'n 40.000 supporters, tegenover ongeveer 29.000 plaatsen in het huidige stadion, blijft het stadion vrij compact. Het zal slechts enkele meters verschillen in grootte met het Jan Breydelstadion. Het stadion zou worden gebouwd middenin een groene omgeving, zodat omwonenden niet pal op de stadionmuren kijken. "Het stadion wordt als het ware verwerkt in het park", vertelt voorzitter Bart Verhaeghe. Ook het stadion zelf zou zo gebouwd worden dat omwonenden geen extra hinder ondervinden. Zo wordt de verlichting opgehangen binnen de stadionring, zodat licht binnen blijft. Verder zullen in het nieuwe ontwerp geen open hoeken te zien zijn, zodat het geluid binnen de muren van het stadion blijft. Het stadion wordt ook qua inrichting vernieuwend. Met een vierdelig ledscherm boven de middenstip, tribunes met een hellingsgraad van 35 procent en een prikkelarme ruimte voor autistische kinderen, wil Club Brugge het modernste stadion van Europa worden. Ook VIP-restaurants, waaronder één met zicht op de spelerstoegang tot het veld en een noordtribune in één geheel waar plaats is voor 12.000 fans, behoren tot het ontwerp. De grootste bezorgdheid van de buurtbewoners was de mobiliteit. Op wedstrijddagen zorgt de toestroom en uittocht van supporters in het huidige stadion al voor problemen. Het nieuwe stadion heeft een nog hogere capaciteit, waardoor nog meer overlast gevreesd wordt. Club Brugge werkte daarom een volledig mobiliteitsplan uit. Daarbij is spreiding in tijd en vervoerswijze de kerngedachte. Zo zal de club zorgen dat de ticketprijzen aangepast worden naargelang het tijdstip waarop een supporter naar het stadion komt. Daarnaast zal het ticketsysteem carpooling aanmoedigen. Wie een ticket koopt, krijgt een melding als er iemand in de buurt ook een ticket kocht voor de wedstrijd. Het systeem kan de twee personen dan in contact brengen om te carpoolen. Ook worden er 125 supportersbussen voorzien om de druk op de omgeving te verlichten. Om overlast voor buurtbewoners te beperken, zal de buurt rondom het stadion een blauwe zone worden. Op wedstrijddagen kunnen supporters er niet parkeren. Wie op bezoek komt of handelaars in de buurt bezoekt, kan er wel parkeren. Buurtbewoners krijgen nu de kans om te reageren op het voorlopige ontwerp. "We nemen hun opmerkingen en die van alle andere betrokken partijen mee in de uiteindelijke aanvraag van de omgevingsvergunning", aldus Verhaeghe. In het najaar van 2020 wil de club de aanvraag indienen om tegen de zomer van 2021 te kunnen starten met de bouw van het stadion. Het totale kostenplaatje wordt voorlopig geheim gehouden. (Belga)