Een geschenk is het niet, die Col de La Loze, ontdekt in de Ronde van de Toekomst. Tourbaas Prudhomme ging op uitnodiging van de organisator kijken naar deze col. "Ongelooflijk, ik ben er zelf van geschrokken. Je komt aan in het ski-oord Méribel en daarna moet je nog zeven kilometer verder. Het is geen route voor wagens, neen, echt een route die specifiek voor de fietsers en mountainbikers is ontworpen. Pas onlangs ook verhard met asfalt, want voordien gingen enkel de voertuigen ontworpen voor de ski-piste over deze weg. Het is ontzettend steil, 21,5 kilometer lang, aan 7,8 procent, maar vooral de laatste 4,5 kilometer zijn ontzettend steil, met stukken boven de 20 procent. Beeld je in, het is drie of vier keer de Muur van Hoei." De cijfers: kilometer 17 is 11,2 % gemiddeld, kilometer 18 is 11 %, kilometer 19 9,5 %, kilometer 20 9,3 % en de laatste 500 meter 9,7 %. "Maar dat zegt niets", zegt parcoursbouwers Thierry Gouvenou. "Soms gaat het ruim boven de 20 procent voor zo'n 200 à 300 meter, daarna even 4 of 5 procent, om dan weer de hoogte in te gaan. Het wordt afzien, maar echt zwaar afzien. Moest ik jou zijn, ik deed het met een elektrische fiets (lacht)." "Ook de nieuwe route naar de Col de la Madeleine (in dezelfde 17e etappe) bevat stukken tot 15, 16 procent", sprak Gouvenou. "En dan heb je nog de Montée des Glières in de 18e etappe met z'n steile stukken tot 15 procent in de eerste 6 kilometer, de steile passage naar Le Grand Colombier in de 15e rit, de Col de Nerone en de Puy Mary in de 13e rit, de col de Marie Blanque in de 9e rit en de Col de la Lusette (nieuw in de Tour) in de 6e rit. Met slechts één tijdrit, naar la Planche des Belle Filles, kunnen klassementsrijders zich maar beter voorbereiden." (Belga)