Dat is een flinke knauw voor het officiële Peugeot-team, dat met zijn tweewiel aangedreven buggy's de kansen ziet slinken. De Dakar 2015 was een test voor Peugeot, maar nu is het bittere ernst. Met Peterhansel heeft Peugeot een elfvoudige winnaar in huis. De Fransman won 5 edities met de wagens en 6 bij de motoren. Negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb maakt zijn debuut in de Dakar. Verder beschikken de Fransen nog over ex-winnaar Carlos Sainz en vijfvoudig winnaar bij de motoren Cyril Despres. MINI domineerde de voorbije vier edities en beschikt ook nu over een sterk team met onder andere ex-winnaars Nasser Al-Attiyah en Nani Roma. Na een jaar afwezigheid in het WK rally maakt de Fin Mikko Hirvonen zijn grote debuut in de Dakar. Daarnaast heeft MINI met de Argentijn Terranova nog een stevige outsider in de rangen. Gezien het snelle parcours en het weinige zand zou het Belgische Overdrive-team met zijn Toyota's wel eens voor de verrassing kunnen zorgen. Met Giniel De Villiers heeft Fortin een ex-winnaar in dienst en met het duo Ten Brinke-Colsoul en Alrajhi Yazeed beschikt de Belg over nog enkele stevige troefkaarten. Bij de motoren ontbreekt vijfvoudig winnaar Marc Coma. Eerder dit jaar werd hij sportief directeur bij ASO, de organisator van de Dakar. Coma en Despres, overgestapt naar de wagens, domineerden de Dakar bij de motoren sinds 2004. Voor het eerst sinds 2003 mag er dus een nieuwe winnaar aan de erelijst toegevoegd worden. De categorie van de vrachtwagens belooft ook dit jaar spanning en spektakel. De voorbije drie jaar domineerden de Kamaz-trucks de Dakar, maar de Nederlander Gerard De Rooy hoopt dit jaar de hegemonie te doorbreken. Daarnaast zijn er nog een rist outsiders bij de trucks. (Belga)
nieuws
Dakar 2016: MINI is favoriet, Toyota getipt als outsider
(Belga) Op zaterdag 2 januari start in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires de 38e editie van de Dakar, de 8e op Zuid-Amerikaanse bodem. Tot en met zaterdag 16 januari leggen motoren, quads, auto's en vrachtwagens een tocht van ruim 9300 km af in Argentinië en Bolivia. Aanvankelijk zou Peru eveneens aangedaan worden, maar uit angst voor het meteorologische fenomeen El Niño besloot de organisatie geen risico's te nemen. Daardoor zijn er amper zand en duinen in de Dakar aanwezig.

Dat is een flinke knauw voor het officiële Peugeot-team, dat met zijn tweewiel aangedreven buggy's de kansen ziet slinken. De Dakar 2015 was een test voor Peugeot, maar nu is het bittere ernst. Met Peterhansel heeft Peugeot een elfvoudige winnaar in huis. De Fransman won 5 edities met de wagens en 6 bij de motoren. Negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb maakt zijn debuut in de Dakar. Verder beschikken de Fransen nog over ex-winnaar Carlos Sainz en vijfvoudig winnaar bij de motoren Cyril Despres. MINI domineerde de voorbije vier edities en beschikt ook nu over een sterk team met onder andere ex-winnaars Nasser Al-Attiyah en Nani Roma. Na een jaar afwezigheid in het WK rally maakt de Fin Mikko Hirvonen zijn grote debuut in de Dakar. Daarnaast heeft MINI met de Argentijn Terranova nog een stevige outsider in de rangen. Gezien het snelle parcours en het weinige zand zou het Belgische Overdrive-team met zijn Toyota's wel eens voor de verrassing kunnen zorgen. Met Giniel De Villiers heeft Fortin een ex-winnaar in dienst en met het duo Ten Brinke-Colsoul en Alrajhi Yazeed beschikt de Belg over nog enkele stevige troefkaarten. Bij de motoren ontbreekt vijfvoudig winnaar Marc Coma. Eerder dit jaar werd hij sportief directeur bij ASO, de organisator van de Dakar. Coma en Despres, overgestapt naar de wagens, domineerden de Dakar bij de motoren sinds 2004. Voor het eerst sinds 2003 mag er dus een nieuwe winnaar aan de erelijst toegevoegd worden. De categorie van de vrachtwagens belooft ook dit jaar spanning en spektakel. De voorbije drie jaar domineerden de Kamaz-trucks de Dakar, maar de Nederlander Gerard De Rooy hoopt dit jaar de hegemonie te doorbreken. Daarnaast zijn er nog een rist outsiders bij de trucks. (Belga)