Na zijn zevende plaats moest Evenepoel naar de dopingcontrole. Meteen daarna stond hij de pers te woord in een geïmproviseerd mediahok aan de finish. "Wat mijn allereerste reactie was? Wel, dat ik heel tevreden ben. Ik mag niet ontgoocheld zijn met een plaats in de top tien. Ik heb heel hard gewerkt om naar hier te kunnen komen en korte tijdritten zijn niet mijn favoriete discipline. Bovendien verloor ik ook gewicht. In zo'n tijdrit speelt dat wel een rol, maar ik toon hier wel dat ik nog steeds hard kan rijden. Rond mij staan allemaal jongens van rond de 70 kilo of meer, dus ik mag niet triest zijn. Meteen top tien in mijn eerste koers, dat is alleen maar een droom. Ik wist dat ik een beetje zou inboeten door mijn gewichtsverlies, maar we hebben andere doelen. En die laatste, langere, tijdrit zal mij beter liggen." Schuwde Evenepoel de risico's in de bochten? "Neen, ik denk het niet. Ik denk dat ik vrij snel door de bochten ben gegaan. Het was ook een gevaarlijk parcours in de bochten omdat er veel putten lagen. Het heeft geen zin om hier nu met volle risico's door de bochten te vliegen, te vallen en naar huis te moeten, bij wijze van spreken. Neen, ik onthoud dat ik zevende ben en dat Joao en ik een goede zaak doen in het klassement. We zetten al een paar favorieten (Yates en Bernal) op 20 seconden. De eerste dag zijn we al goed doorgekomen, nog 20 dagen voor de boeg." Geen roze trui in de ploeg, ook niet voor Almeida of Cavagna. "En dat is misschien wel goed ook", ging hij verder. "De roze trui vanaf dag één hebben, geeft extra druk op het team, ongeacht wie hem draagt. Nu moeten andere ploegen controleren" Houdt de renner uit Schepdaal een tevreden gevoel over aan zijn eerste rit sinds maanden? "Dat kun je moeilijk zeggen op tien minuten. Op tien minuten is het sterven en zo hard mogelijk gaan. Ik ben gewoon blij met hetgeen ik gedaan heb. Korte tijdritten, zoals ik al zei, zijn niet echt mijn ding. Ik heb gewoon zo hard mogelijk gereden. Het is speciaal om als eerste koers tien minuten vol gas te rijden. Ik denk dat ik niet anders dan tevreden kan zijn. En ja, achteraf heb ik wel kunnen genieten, tijdens de tijdrit zelf niet, want dan ben je gewoon zo gefocust om geen fouten te maken en geen risico's te nemen. Ik haal er hier het maximum uit." "Neen, schrik heb ik helemaal niet gehad onderweg", eindigde hij nog. "Totaal niet. En ja, aan Ganna was niks te doen. Deze tijdrit was perfect voor hem. Hij is ook wereldkampioen op de piste over vier kilometer. Een beer van een atleet, zo iemand is moeilijk te kloppen in zo'n tijdrit. De laatste, langere tijdrit ligt me beter. De waardes die ik nu trapte, kan ik ook voor een halfuur duwen. Dat houd ik in mijn achterhoofd." (Belga)

Na zijn zevende plaats moest Evenepoel naar de dopingcontrole. Meteen daarna stond hij de pers te woord in een geïmproviseerd mediahok aan de finish. "Wat mijn allereerste reactie was? Wel, dat ik heel tevreden ben. Ik mag niet ontgoocheld zijn met een plaats in de top tien. Ik heb heel hard gewerkt om naar hier te kunnen komen en korte tijdritten zijn niet mijn favoriete discipline. Bovendien verloor ik ook gewicht. In zo'n tijdrit speelt dat wel een rol, maar ik toon hier wel dat ik nog steeds hard kan rijden. Rond mij staan allemaal jongens van rond de 70 kilo of meer, dus ik mag niet triest zijn. Meteen top tien in mijn eerste koers, dat is alleen maar een droom. Ik wist dat ik een beetje zou inboeten door mijn gewichtsverlies, maar we hebben andere doelen. En die laatste, langere, tijdrit zal mij beter liggen." Schuwde Evenepoel de risico's in de bochten? "Neen, ik denk het niet. Ik denk dat ik vrij snel door de bochten ben gegaan. Het was ook een gevaarlijk parcours in de bochten omdat er veel putten lagen. Het heeft geen zin om hier nu met volle risico's door de bochten te vliegen, te vallen en naar huis te moeten, bij wijze van spreken. Neen, ik onthoud dat ik zevende ben en dat Joao en ik een goede zaak doen in het klassement. We zetten al een paar favorieten (Yates en Bernal) op 20 seconden. De eerste dag zijn we al goed doorgekomen, nog 20 dagen voor de boeg." Geen roze trui in de ploeg, ook niet voor Almeida of Cavagna. "En dat is misschien wel goed ook", ging hij verder. "De roze trui vanaf dag één hebben, geeft extra druk op het team, ongeacht wie hem draagt. Nu moeten andere ploegen controleren" Houdt de renner uit Schepdaal een tevreden gevoel over aan zijn eerste rit sinds maanden? "Dat kun je moeilijk zeggen op tien minuten. Op tien minuten is het sterven en zo hard mogelijk gaan. Ik ben gewoon blij met hetgeen ik gedaan heb. Korte tijdritten, zoals ik al zei, zijn niet echt mijn ding. Ik heb gewoon zo hard mogelijk gereden. Het is speciaal om als eerste koers tien minuten vol gas te rijden. Ik denk dat ik niet anders dan tevreden kan zijn. En ja, achteraf heb ik wel kunnen genieten, tijdens de tijdrit zelf niet, want dan ben je gewoon zo gefocust om geen fouten te maken en geen risico's te nemen. Ik haal er hier het maximum uit." "Neen, schrik heb ik helemaal niet gehad onderweg", eindigde hij nog. "Totaal niet. En ja, aan Ganna was niks te doen. Deze tijdrit was perfect voor hem. Hij is ook wereldkampioen op de piste over vier kilometer. Een beer van een atleet, zo iemand is moeilijk te kloppen in zo'n tijdrit. De laatste, langere tijdrit ligt me beter. De waardes die ik nu trapte, kan ik ook voor een halfuur duwen. Dat houd ik in mijn achterhoofd." (Belga)