Tim Declercq (Deceuninck - Quick Step) had het over "hypocrisie". "Eerst houden we een minuut stilte voor Bjorg Lambrecht, vijf minuten later moeten we elkaar vernietigen op smalle wegen, met een miljoen bochten", twitterde hij. Ook Bob Jungels, teamgenoot van Declercq, vond het niet veilig. "Dit zorgt voor onnodige valpartijen en stress. Moeten we echt wachten op een incident voor we iets veranderen?", vroeg de Luxemburger zich af. "Elke koers moet gekker en gevaarlijker", stelde de Duitser Marcel Sieberg (Bahrain Merida). "Dit is vreselijk en moet veranderen. Ik wil meer veiligheid voor de renners." "Men mag toch niet vergeten dat toen we destijds de verschillende parcoursen bekend maakten, wij meegegeven hebben dat dit een 'Flandrienroute' is", zegt organisator Rob Discart. "Dat betekent dat je geconfronteerd wordt met smalle wegen, draaien en keren. Gevolgd door bredere wegen. Dat is ook zo het geval in de Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem, E3 Harelbeke en noem maar op. Wij hebben bovendien de pech gehad dat we in laatste instantie nog een wijziging moesten doorvoeren aan het parcours, waardoor er nog enkele smalle stroken bij kwamen." Het parcours werd op voorhand gekeurd door de Internationale Wielerunie UCI. "Dat is gebruikelijk. Wij kregen zonder probleem groen licht voor onze wedstrijd. Alleen voor de individuele tijdrit van komende zaterdag moesten wij wat schuiven. De rest bleek allemaal tiptop in orde." "Wij vinden dat onze ritten, en dus ook die in Aalter, veilig zijn. Let wel, ik heb begrip voor de kritiek van sommige renners. Na afloop van de koers heb ik Sam Bennett nog gevraagd of alles oké was en hij zag geen probleem. Het zal wel afhangen van individu tot individu, wie dit een gevaarlijke omloop vond." (Belga)