Ondanks het druilerige weer en twee beklimmingen van derde categorie leek de langverwachte Grand Départ aanvankelijk een typische sprintdag te gaan worden. Al in de openingskilometers reden drie vluchters weg in de zoektocht naar wat nevenprijzen. Fabien Grellier hield er de bolletjestrui aan over, Michael Schär de prijs van de strijdlust en de tussensprint, terwijl Cyril Gautier het met de tv-publiciteit moest doen. Zestig kilometer voor de finish zat hun avontuur er al op. Kort na de start was het beginnen te regenen, en dat zorgde voor spekgladde wegen en een lange reeks valpartijen. Daarbij waren heel wat grote namen betrokken. Lotto Soudal was een van de meest getroffen ploegen met crashes van onder meer Caleb Ewan en John Degenkolb, die ver in de achtergrond terecht kwamen. De jonge Rus Pavel Sivakov kwam na twee valpartijen gehavend aan beide kanten uit de strijd, ook Nairo Quintana en Julian Alaphilippe sloegen tegen de grond, en verder deden onder meer ook de Belgen Wout van Aert en Ben Hermans dat. Tot de renners in het peloton het zelf welletjes vonden, en onder impuls van Tony Martin solidair besloten om het tempo in de heuvelzone in het hinterland van de Côte d'Azur te drukken om nog meer averij te vermijden. Zo konden de slachtoffers van de valpartijen ook terugkeren. De enige ploeg die zich daarin blijkbaar niet kon vinden, was het Kazakse Astana. Maar kort nadat zij het tempo in een afdaling verhoogden, was het hun eigen kopman Miguel Angel Lopez die in de fout ging en op een verkeersbord knalde. Pas in het laatste halfuur van de wedstrijd, toen de renners terug op bredere wegen in de vallei fietsten, voerden ze het tempo op. Na een soloaanval van Benoit Cosnefroy controleerden de ploegen van de sprinters en klassementsrenners de wedstrijd tot het punt van drie kilometer voor de aankomst, waar door de vele hectiek de tijden voor het klassement zouden worden opgenomen. En net onder die boog werd het peloton opnieuw opgeschrikt door een massale valpartij, met daarbij onder meer de Franse publiekslieveling Thibaut Pinot. Maar de sprinters ontsnapten aan de hectiek, al waren het uiteindelijk verrassende namen die de slotkilometer beheersten. Deceuninck - Quick-Step zette Sam Bennett als eerste af aan de sprint, maar het was Cees Bol die de sprint inluidde. Vanuit zijn spoor maakte Kristoff het met meer dan een fietslengte voorsprong op wereldkampioen Pedersen af. Bol, Bennett en Peter Sagan, die aan de tussensprint ook al veel punten sprokkelde voor een mogelijke groene trui, vulden de rest van de top vijf in. Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) was de beste Belg op plek tien, Oliver Naesen finishte als elfde. In het algemene klassement heeft Kristoff vier seconden voorsprong op Pedersen, zes op Bol en tien op de rest van het peloton. De Noor verdedigt de eerste gele trui uit zijn carrière zondag in de tweede etappe, die opnieuw start en finisht in Nice. Met tijdens de 186 kilometer de beklimmingen van de Col de la Colmiane en de Col de Turini (allebei eerste categorie) en in de finale nog de Col d'Èze (tweede categorie) en de Col des Quatre Chemins wordt dat een spannende dag voor de klassementsrenners. (Belga)

Ondanks het druilerige weer en twee beklimmingen van derde categorie leek de langverwachte Grand Départ aanvankelijk een typische sprintdag te gaan worden. Al in de openingskilometers reden drie vluchters weg in de zoektocht naar wat nevenprijzen. Fabien Grellier hield er de bolletjestrui aan over, Michael Schär de prijs van de strijdlust en de tussensprint, terwijl Cyril Gautier het met de tv-publiciteit moest doen. Zestig kilometer voor de finish zat hun avontuur er al op. Kort na de start was het beginnen te regenen, en dat zorgde voor spekgladde wegen en een lange reeks valpartijen. Daarbij waren heel wat grote namen betrokken. Lotto Soudal was een van de meest getroffen ploegen met crashes van onder meer Caleb Ewan en John Degenkolb, die ver in de achtergrond terecht kwamen. De jonge Rus Pavel Sivakov kwam na twee valpartijen gehavend aan beide kanten uit de strijd, ook Nairo Quintana en Julian Alaphilippe sloegen tegen de grond, en verder deden onder meer ook de Belgen Wout van Aert en Ben Hermans dat. Tot de renners in het peloton het zelf welletjes vonden, en onder impuls van Tony Martin solidair besloten om het tempo in de heuvelzone in het hinterland van de Côte d'Azur te drukken om nog meer averij te vermijden. Zo konden de slachtoffers van de valpartijen ook terugkeren. De enige ploeg die zich daarin blijkbaar niet kon vinden, was het Kazakse Astana. Maar kort nadat zij het tempo in een afdaling verhoogden, was het hun eigen kopman Miguel Angel Lopez die in de fout ging en op een verkeersbord knalde. Pas in het laatste halfuur van de wedstrijd, toen de renners terug op bredere wegen in de vallei fietsten, voerden ze het tempo op. Na een soloaanval van Benoit Cosnefroy controleerden de ploegen van de sprinters en klassementsrenners de wedstrijd tot het punt van drie kilometer voor de aankomst, waar door de vele hectiek de tijden voor het klassement zouden worden opgenomen. En net onder die boog werd het peloton opnieuw opgeschrikt door een massale valpartij, met daarbij onder meer de Franse publiekslieveling Thibaut Pinot. Maar de sprinters ontsnapten aan de hectiek, al waren het uiteindelijk verrassende namen die de slotkilometer beheersten. Deceuninck - Quick-Step zette Sam Bennett als eerste af aan de sprint, maar het was Cees Bol die de sprint inluidde. Vanuit zijn spoor maakte Kristoff het met meer dan een fietslengte voorsprong op wereldkampioen Pedersen af. Bol, Bennett en Peter Sagan, die aan de tussensprint ook al veel punten sprokkelde voor een mogelijke groene trui, vulden de rest van de top vijf in. Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) was de beste Belg op plek tien, Oliver Naesen finishte als elfde. In het algemene klassement heeft Kristoff vier seconden voorsprong op Pedersen, zes op Bol en tien op de rest van het peloton. De Noor verdedigt de eerste gele trui uit zijn carrière zondag in de tweede etappe, die opnieuw start en finisht in Nice. Met tijdens de 186 kilometer de beklimmingen van de Col de la Colmiane en de Col de Turini (allebei eerste categorie) en in de finale nog de Col d'Èze (tweede categorie) en de Col des Quatre Chemins wordt dat een spannende dag voor de klassementsrenners. (Belga)